Bezig met laden...

Logboek

TECHNIEK: XMA-Rotor voor de nieuwe Airbus Racer helikopter

TECHNIEK: XMA-Rotor voor de nieuwe Airbus Racer helikopter

In de afgelopen drie jaar hebben Airbus Helicopters en Safran Data Systems, nauw samengewerkt om innovatie te brengen in de vliegtesten voor de Airbus RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft) die tegen het einde van het jaar zullen starten. De Racer zal worden uitgerust met het exclusieve HIRIS (Helicopter Innovative Rotating Instrumentation System) wireless data-acquisitiesysteem voor de draaiende hoofdrotor.

Het Racer-programma wordt gefinancierd door het Horizon 2020-onderzoeksprogramma van de Europese Commissie, als onderdeel van Clean Sky 2. Deze demonstrator hoge-snelheidshelikopter wordt ontwikkeld om een kruissnelheid van 400 km/u te kunnen ontwikkelen, daar waar een conventionele helikopter maximaal 260 km/u bereikt. Daarnaast is het de bedoeling om 20% minder CO² en NOx uit te stoten, een 20% lager geluidsniveau te bereiken en 25% minder te kosten per kilometer.

Omgeving rond het project: tussen technologische uitdagingen en beperkingen

De projectteams werkten bijzonder nauw samen en waren in staat om vele uitdagingen aan te gaan:

  • overdracht van een zeer grote hoeveelheid gegevens zonder enig verlies met een draadloze technologie, ondanks zeer hoge rotatiesnelheden van de hoofdrotor en de maskerende effecten die worden gegenereerd door de rotatie van de bladen;
  • de verwerving van een grote verscheidenheid aan gegevens mogelijk maken, uit de meest gangbare bronnen, zoals rekstrookjes, versnellingsmeters, temperatuursensoren, maar ook de nieuwste digitale en/of glasvezelsensortechnologieën;
  • alle op de rotors verzamelde gegevens synchroniseren met de andere parameters van de helikopter, met dezelfde nauwkeurigheid als op een bekabeld netwerk;
  • configureer het systeem via de draadloze verbinding vanaf een eenvoudige aansluiting op het Ethernet-netwerk;
  • voorzien in stroomvoorziening in de rotorzone: moet worden geleverd door draadloze technologie, zonder gebruik van een batterij, en moet een functie bevatten die de goede werking van het systeem bewaakt.

Dit nieuw systeem completeert het toch al uitgebreide aanbod van Safran Data Systems voor vliegtesten. Voor het RACER-programma profiteert Airbus Helicopters dus van een perfect homogene keten die bestaat uit de eigenlijke XMA-ROTOR (conditionering en acquisitie van gegevens van de HIRIS), MDR (onboard recording en telemetriestroomgenerator), DTRDM (telemetriezender), Comtrack (ontvangstantenne), Cortex RX-1 (telemetrie-ontvanger) en GMDR (grondopname- en afspeelapparatuur).

Succesvolle eerste testcampagne op de Airbus H175

De eerste HIRIS-vliegtests begonnen in juni 2021, aan boord van een H175-helikopter, op de Airbus-site in Marignane (FR). Een jaar later, met meer dan 60 vlieguren, laat deze campagne, uitgevoerd onder reële bedrijfsomstandigheden, toe om het systeem XMA-Rotors nu volledig operationeel in te zetten voor tests op de Airbus RACER met een eerste vlucht gepland voor eind 2022.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *