Bezig met laden...

Logboek

Wanneer worden de Chinezen marktleider in helikopters?

Wanneer worden de Chinezen marktleider in helikopters?

Nu de IATA (International Air Transport Association) voorspelt dat China de U.S.A. zal voorbijsnellen als s'werelds grootste vliegtuigmarkt tegen 2024, is het tijd om ook eens te kijken of dit het geval wordt bij de helikoptervloot.

In 2016 was de waarde van de helikopterverkoop in China slechts US$330 miljoen, net genoeg om een nieuwe Boeing 777-300 te kopen. Er is dus nog een lange weg af te leggen.

Robinson leverde zijn eerste R22 en R44 helikopters in de jaren '90 maar CEO Kurt Robinson verteld openlijk dat de ontwikkeling van de markt vrij langzaam gebeurt ondanks het beperkt liberaliseren van de luchtvaartwetgeving.

Twintig jaar geleden koste het tussen een week en een maand om een toelating te krijgen van het Chinese Leger om een vluchtplan te kunnen indienen bij de Chinese ATC, maar sinds 2003 mogen particulieren een vliegtuig of een helikopter bezitten.

Begin 2017 waren er 850 geregistreerde helikopters in China; ter vergelijking Japan heeft er 813, Duitsland 856, Italie 865 en Nieuw Zeeland 876.

Airbus gelooft stellig dat de Chinese markt in de komende 10 jaar de sterkst groeiende helikoptermarkt ter wereld zal zijn; Avicopter, de Chinese helikopterbouwer, voorspeld dat er tegen 2020 waarschijnlijk 1.500 helikopters zullen rondvliegen in het onmetelijke land.

In de vloot van 850 helikopters heeft Robinson met 33% of 280 helikopters, het grootste marktaandeel. Dit komt overeen met 77% van de pistonhelikopters; Schweizer heeft 7% of 26 toestellen in China, Guimbal heeft er 13.

Met 181 helikopters heeft Airbus 38% marktaandeel bij de turbinehelikopters, gevolgd door Bell met 20%, Leonardo met 10%, Sikorsky 9% en het lokale Avicopter met 8%. Anderen zijn Russian Kamov/Mil (5%), Enstrom (3%), Robinson (3%).

Met het verder liberaliseren van de luchtvaartwetgeving, de doorbraak van het lokale Avicopter en de beschikbaarheid van meer privaat kapitaal zijn alle ingredienten voorhanden om de helikoptermarkt te laten groeien. Maar het is ook duidelijk dat 2024 geen magisch jaar zal zijn waar de Chinese helikoptervloot groter zal zijn dan de Amerikaanse. Daarvoor moeten teveel roadblocks worden opgeruimd, niet in het minst de sluimerende weerstand van het Chinese Leger.

Dit is er eentje voor de komende generaties!

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *