Op de eerste dag van de Heli-Expo 2020 presenteerde Lockheed-Martin, de moedermaatschappij van Sikorsky, de resultaten van haar 4e kwartaal en het totale jaar 2019. Voor de Lockheed-Martin groep in zijn geheel was het een goed jaar met groei zoveel in omzet en winst en een record orderboek. Ze voorzien dat de trend ook volgend jaar zo verder zal gaan.
Het beeld bij dochtermaatschappij Sikorsky is iets gematigder. De omzet in zowel het vierde kwartaal als het volledig jaar 2019 is respectievelijk $40 miljoen en $145 miljoen lager dan in dezelfde periode van 2018. Er zijn duidelijk minder helikopters verkocht in 2019 in vergelijking met 2018.
Toch kon Sikorsky in het vierde kwartaal 2019 $70 miljoen meer winst boeken dan in het vierde kwartaal 2018. Over het ganse jaar 2019 bedroeg de operationele winst $105 miljoen meer dan in het jaar 2018. De winstverbetering wordt door Sikorsky toegeschreven aan een kostreductie programma en een betere productmix.
Wat betreft de uitgeleverde helikopters krijgen we het volgende beeld:
4e kwartaal 2019 | 4e kwartaal2018 | jaar 2019 | jaar 2018 | |
US militaire & staatshelikopters | 24 | 32 | 85 | 107 |
Commerciële helikopters | 2 | 3 | 2 | 5 |
Militaire helikopters (buiten US) | 8 | 8 | 13 | 13 |
Totaal | 34 | 43 | 100 | 125 |
Als conclusie:
- Sikorsky is voor 98% afhankelijk van militaire helikopters waarvan 85% van Amerikaanse bestellingen
- Sikorsky is bijna verdwenen uit het commerciële circuit
- Sikorsky maakt mooie winsten in het Amerikaans militair circuit.
Foto copyrights: Sikorsky - de nieuwe X² technologie: de Raider en de SB>Defiant