De internationale Shell groep heeft helikopteroperator PHI met Airbus H160 helikopters geselecteerd voor haar operatie's in de Golf van Mexico.
Het is het eerste contract voor off-shore helikopterdiensten waarbij de nieuwe Airbus H160 wordt weerhouden. Het was even stil de laatste maanden rond de verkoop van de Airbus H160 en maar dit contract bevestigd het geloof van Airbus CEO, Bruno Even, in deze nieuwste ontwikkeling.
Airbus zal vier H160 helikopters leveren aan PHI, waarvan twee zullen worden ingezet voor de inspectie van de Shell-pijplijnen in Louisiana (US). Twee H160 helikopters zullen worden ingezet in 's werelds langste havenloods-shuttle in Mackay, Australië.
Om PHI toe te laten snel met de familiarisering van de H160 helikopter te starten zal Airbus reeds een H160 leveren aan PHI en Shell. In een periode van één jaar, in afwachting van de levering van de finale toestellen, zullen PHI en Shell zich kunnen aanpassen aan de nieuwe vooruitstrevende mogelijkheden van het toestel en daarmee de indienstneming van de vier H160's vergemakkelijken.
Met 68 patenten is de H160 de technologisch meest vooruitstrevende helikopter van het moment. De nieuwste versie van de Helionix avionics verminderd dramatisch de werklast van de piloten en daardoor het risico op fouten.
Voor Shell was het mede van belang dat de Airbus H160 een lagere 'carbon footprint' heeft en bijdraagt aan de inspanningen van Shell om haar olie- en gasproductie milieuvriendelijker te maken.
PHI is een Amerikaans helikopteroperator die in 2019 in de problemen kwam en toen bescherming moest vragen tegen zijn schuldeisers (Chapter 11). Na een herstructurering van haar schulden en de goedkeuring van het reorganisatieplan door de Texaanse ondernemingsrechtbank kon PHI op 12 september 2019 verder na een schuldvermindering van $500 miljoen en een versterkte balans. Het is nu voor 100% in handen van zijn voormalige, niet-gedekte, schuldeisers.
Foto copyright: Airbus Helicopters