Vandaag 6 maart start de Heli-Expo 2023 in het Amerikaanse Atlanta. Deze beurs is het jaarlijkse mekka voor de globale helikopterindustrie en trekt zowat 14.000 vakmensen en pers om de nieuwste ontwikkelingen in de industrie te gaan ontwikkelen. Ook Helispot zal dit jaar weer verslag brengen over de vele aankondigingen, de persconferenties en de nieuwigheden die we hopen te ontdekken.
Op dag 1 is de beurs zelf nog niet open maar gaven Bell en MD Helicopters een persconferentie over 2022 en hun vooruitzichten voor de nabije toekomst.
Bell Helicopters
Bell stuurde grote baas van de civiele helikopters, Mike Thacker en naverkoopchef, Chris Schaeffer naar de Heli-Expo 2023 om het succes van 2022 te komen toelichten. Bell wist in 2022 ondanks uitdagingen in de toeleveringskanalen toch 15% helikopters uit te leveren dan het jaar 2021 en was vooral succesvol op het vlak van het oppikken van nieuwe orders. Voor 2023 zijn de vooruitzichten nog beter aldus Mike Thacker. Lees hier de financiele resultaten van Bell in 2022.
Een paar specials uit 2022:
- 4 Bell 505 helikopters hebben eind 2022 reeds meer dan 3.000 vlieguren op de teller staan
- De Bell 407 als mono-turbine en met een piloot mag nu IFR vliegen
- De Bell 505 begint nu stilaan zijn verkoopsdoelen te halen door zijn veelzijdige inzetmogelijkheden (training, politie, VIP, private, sightseeing, etc)
- Bij de militaire helikopters natuurlijk de 'win' van de FLAARA-competitie met de V280 Valor tegen de Boeing / Sikorsky, Defiant X
Een minder geslaagde punt is de nog steeds hangende certificatie van de Bell 525 waarvan het orderboek reeds 40 toestellen bevat. Bell ziet de 525 zeker in 2023 gecertificeerd worden maar wil dit niet zo met veel woorden zeggen. Er is heel veel focus en mankracht naar dit project gegaan en het kan eigenlijk niet meer misgaan. Zelfs zonder goedkeuring is Bell intussen begonnen met de serieproductie van de 525.
Bell gaat in 2023 ook verder met het project om de Bell 505, 407 en 412 in een gemilitariseerde versie uit te brengen.
Op de vraag of Bell na het succes met de V280 Valor meer aandacht zal besteden aan de militaire ontwikkelingen dan de civiele ontwikkelingen was het antwoord duidelijk. Bell wil succesvol zijn en blijven met zowel militaire als civiele helikopters en niet eindigen als Sikorsky die vandaag bijna uitsluitend militaire helikopters bouwt.
Als bij al geen nieuwigheden of aankondigingen bij Bell. 2022 was goed en 2023 wordt beter, dat was de boodschap.
Bell zet samen met Safran ook veel focus op het SAF-project. Na de test waarbij een monoturbine Bell met 100% pure SAF vloog (zie foto) is de vraag groot en will Bell hier een leidende rol in de industrie spelen.