We berichtten op 7 maart over de fatale crash van de Airbus waarin Olivier Dassault en zijn piloot Jean-Claude Bedeau zijn omgekomen.
Intussen hebben wij informatie gekregen die ons toelaten een beeld te vormen van de omstandigheden van de fatale crash.
- Het toestel
- het gecrashte toestel was een Airbus AS350 met registratie F-GIBM en serienummer 1424. Het toestel werd gebouwd in 1981 en was sinds kort in dienst bij operator Dolijet, een bedrijf waarvan Olivier Dassault de president was.
- voor zover nu bekend was het toestel technisch volledig in orde en waren alle nodige onderhoudswerkzaamheden stipt uitgevoerd,
- De piloot
- de piloot van het toestel was de 74 jarige Jean-Claude Bedeau, hij had de trip tussen Touques (nabij Deauville, FR) en Beauvais (+/- 140km) waar Olivier Dassault woonde reeds dikwijls gevlogen
- Jean-Claude Bedeau was een oud boordcommandant van Air France
- Plaats van het ongeval
Chemin du Haut Bois te Touques, in de Calvados, nabij Deauville
- Het onderzoek
- het onderzoek is in handen van het Franse BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation civile), de Franse onderzoekautoriteit voor de luchtvaart,
- u kunt de status van het BEA-onderzoek hier opvolgen
- Autopsie
- De autopsie van de lichamen van piloot Jean-Claude Bedeau en passagier Olivier Dassault bracht niets aan het licht. Beide personen zijn omgekomen door een 'polytrauma', een fatale veelheid van verwondingen en breuken. Op de vraag of de piloot eventueel door een plotse hartaanval zou kunnen getroffen zijn moesten de onderzoekers meedelen dat het lichaam zo verminkt was dat dit niet kon worden nagegaan
- Labo resultaten waren nog niet bekend
- Getuigen-informatie
- Bij het vertrek van de Airbus AS350 vanop een privaat terrein, hebben de rotorbladen een boom geraakt en zijn de piloot en de enige passagier, Olivier Dassault, uit de helikopter geslingerd.
- De helikopter is in een spin geraakt en heeft met vol vermogen een boom geraakt waarbij het toestel letterlijk in twee is gebroken. De staart en de cockpit waren volledig van elkaar gescheiden.
- De getuige stond vrij dicht van het gebeuren om Olivier Dassault uit te wuiven; ook een paar medewerkers hebben de crash zien gebeuren.
- De getuige bevestigde dat de opstijgprocedure op 7 maart 2021 anders was dan gewoonlijk, blijkbaar was de gebruikelijke landingsplaats door de regen te drassig geworden
- Blijkbaar was Olivier Dassault nogal laat waardoor de piloot 'bijna' onder nacht VFR naar Beauvais moest vliegen, wat onder corona beperkingen niet mocht.
- Conclusie
- Voor zover we mochten vernemen gaan de onderzoekers uit van een aantal pistes maar zou een menselijke fout de meest waarschijnlijke zijn.
Foto: F-GIBM op Kortrijk Wevelgem 23 juli 2018 - copyrights: Geert Diopere - met onze dank