Gisteren publiceerde Airbus zijn resultaten over het jaar 2020 en we kregen ook een pak informatie hoe Airbus Helicopters het in het coronajaar gedaan heeft.
Even de cijfers in vergelijking met vorig jaar:
2020 | 2019 | Verschil | |
Omzet in miljard euro | 6,25 | 6,00 | +4,1% |
# geleverde helikopters | 300 | 332 | -9,6% |
Orders in miljard euro | 5,52 | 7,18 | -23,1% |
# bestelde helikopters (net) | 268 | 310 | -13,5% |
De omzet in 2020 is voor 57% gerealiseerd met de productie en verkoop van helikopters terwijl de overige 43% gerealiseerd werd met service. De business is voor 59% afkomstig van militaire klanten en voor 41% van civiele en paraciviele klanten. In 2019 was de militaire omzet goed voor 54% van de omzet.
Airbus Helicopters rapporteerde een knappe EBIT (winst voor rentelasten en belastingen) van €455 miljoen, bijna 10% meer dan in 2019. Dit is een zeer goed resultaat en kreeg een extra vermelding van Airbus Groep CEO, Guillaume Faury (zelf de past-CEO van Airbus Helikopters).
Het orderboek van Airbus Helicopters bedraagt op het einde van 2020 €15,8 miljard een daling van 5% tegenover eind 2019.
Hieronder een overzicht van de helikopterorders die Airbus Helicopters in 2020 kon binnenhalen in vergelijking met 2019.
Type | 2020 | 2019 | Verschil |
H125 | 102 | 130 | -22% |
H130 | 22 | 38 | -42% |
H135 | 22 | 41 | -46% |
H145 | 84 | 91 | -8% |
Dauphin familie | 2 | 3 | -33% |
H160 | 11 | 10 | +10% |
H175 | 0 | 4 | -100% |
Super Puma familie | 4 | 29 | -86% |
NH90 | 31 | 23 | +35% |
Toch een paar opmerkelijke vaststellingen:
- Alle burgerhelikopters gaan erop achteruit, dit is in lijn met de algemene trend in de sector over 2020
- De H175 blijft voor het derde jaar op rij ver onder de verwachtingen voor dit relatief nieuw toestel. De positionering als medium helikopter voor de offshore olie- en gasindustrie heeft natuurlijk niet geholpen.
- Mede door invloed van de nieuwe versie met 5 rotorbladen daalt de verkoop van de H145 slechts met 8%. Wij hebben geen juist beeld van het aantal militaire versies in dit cijfer maar we vermoeden dat dit in 2020 verder gegroeid is.
- De 31 NH90's zijn de nieuwe versie MRFH (Multi Role Frigate Helicopters) voor de Duitse Bundeswehr.
Airbus heeft ook zijn marktaandeel berekend in de markt van de civiele en para-civiele turbinehelikopters (meer dan 5 zetels):
Marktaandeel van: | 2020 | 2019 |
Airbus Helicopters | 48% | 54% |
Leonardo Helicopters | 20% | 23% |
Russian Helicopters | 12% | 8% |
Sikorsky | 1% | 1% |
Bell | 18% | 17% |
Airbus Helicopters' marktaandeel zakt met 6% absoluut (of 13,5% relatief) t.o.v. 2019 en dat is vrij behoorlijk. Ons is niet duidelijk waar Russian Helicopters een stijging van 50% relatief marktaandeel kon realiseren. Wat duidelijk is dat de markt waarin Airbus Helicopters opereert, nog lang niet is bekomen van de crisis in de offshore olie- en gasindustrie en dat de coronacrisis er een extra dimensie heeft aan toegevoegd.
Een opflakkering van de professionele helikoptermarkt is echter nog niet voor 2020, daarvoor staan nog teveel helikopters werkloos aan de grond. In de presentatie van de jaarcijfers 2020 van de Airbus Groep, moest groep-CEO Guillaume Faury toegeven dat verschillende maatschappijnen de afroep van hun toestellen verder vertraagd hebben.
Airbus Helicopters heeft 2020 vrij goed overleefd op financieel vlak. Commercieël was het zeker geen hoogvlieger maar dat was te verwachten in deze crisisperiode.