Het is al een tijdje koffiedik kijken in het project van de Duitse Politie (Bundespolizei) om 40 nieuwe zware helikopters aan te kopen. Maar nu lijkt er schot in de zaak te komen en we horen uit Duitsland dat na vele overwegingen de Airbus in polepositie ligt om dit project binnen te halen met haar H225.
Er waren ook twee andere kanshebbers voor dit project: de Sikorsky S-92 en de Bell 525. Beide helikopters waren ook kandidaat om de verouderende blauwe vloot van Airbus H-155 (zie foto) en Super Puma's te vervangen.
We horen dat Sikorsky zelf beslist zou hebben om uit de race te stappen. Het waarom is niet duidelijk. Het is wel zo dat de civiele Sikorsky S-92 sinds enige jaren uiterst zelden wordt verkocht en Sikorsky zich sinds enkele jaren vooral toelegt op militaire helikopters. Een productielijn opstarten om 40 zware S-92 helikopters te bouwen is geen evidentie ook al omdat de supply chain voor de S-92 op een uiterst laag pitje draait. Of waren de eisen van de Duitse Bundespolizei te hoog of het geplande budget van €1,4 miljard te laag, we zullen het nooit weten.
Vanaf het begin van dit project kwam Bell met haar nieuwe 525 uitdrukkelijk in beeld. De Duitse politie kreeg zelf een exclusief bezoek aan de mockup van de 525 maar de crash van een 525-prototype en het feit dat de 525 de allereerste civiele helikopter met 'fly-by-wire' besturing zou zijn kreeg zware tegenkanting in de commissie van het Duitse parlement. Daar wilde men niet meer weten van prototypes of nog niet gecertificeerde helikopters en wilde men alleen de 'go' geven voor bestaande en bewezen helikopters en dat betekende het einde voor de kandidatuur van de Bell 525.
En nu blijft alleen de Airbus Helicopters H-225 over, de helikopter die de Nederlandse Defensie (in militaire versie H225M) heeft aangekocht om haar verouderde vloot Airbus Cougar te vervangen.
Als Duitsland in de komende weken (in elk geval voor eind 2023) voor de Airbus H225 kiest zal het niemand verbazen, maar wetende dat deze helikopters in het Franse Marignane worden gebouwd en niet in de Duitse Airbus fabriek van Donauwerth, vermoeden we dat Duitsland toch een stevige economische return zal vragen voor de investering van €1,4 miljard.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto H225 © Airbus Helicopters - A. Pecchi
Foto H155 © Tom Buysse
Airbus H225M
Als het meest recente en geavanceerde lid van de militaire Super Puma/Cougar-familie van Airbus, heeft de 11-metrische ton H225M zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid bewezen in gevechtsomstandigheden en crisisgebieden, waaronder Libanon, Afghanistan, Tsjaad, Ivoorkust, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Somalië en Mali, terwijl ze ook operaties onder leiding van de NAVO in Libië ondersteunen.
De H225M wordt gebruikt door Frankrijk, Brazilië, Mexico, Maleisië, Indonesië, Koeweit, Singapore en Thailand en binnen een paar jaar ook in Nederland.
- Specificaties:
- Capaciteit: 31 militairen (incl. bemanning)
- MTOW: 11 ton (maximaal startgewicht)
- Nuttige lading: 5.250 kg
- Turbines: 2 x Safran Makila 2A1
- Maximum range: 920 km (of 4u 30min)
- Maximumsnelheid: 324 km/u
- Kruissnelheid: 262 km/u
- Klik hier voor de H225M brochure