Wie dacht dat de SuperPuma serie van Airbus op sterven na dood was heeft het verkeerd voor. Maar in de olie- en gasindustrie heeft de H225 SuperPuma zowat al zijn krediet verloren na de fatale crash bij het Noorse Bergen waarbij in April 2016 13 inzittenden het leven lieten.
Fabrikant Airbus is door zak en as gegaan maar heeft intussen de oorzaak gevonden. Het heeft zonder veel grote aankondigingen verder gewerkt om het toestel nog veiliger te maken en de H225 bij klanten, buiten olie- en gas, terug voor te stellen. Aan een aantal operatoren in de olie- en gasindustrie heeft Airbus schadevergoedingen betaald voor de gevolgen van de "grounding" van de SuperPuma en geholpen om gestrande SuperPuma's en nieuw leven te geven. De ganse zaak heeft Guillaume Faury, toenmalig CEO van Airbus Helicopters, er niet van weerhouden om nadien CEO te worden van de ganse Airbus Groep, een geweldige promotie.
Het belangrijkste order voor de H225 na de crash in Noorwegen is een bestelling voor 30 helikopters van het type H225M (militaire versie) voor de luchtmacht en de nationale wacht van Kuwait. Dit order van Augustus 2016 is nu in productie en de eerste toestellen, die later dit jaar aan Kuwait worden geleverd, hebben nu hun testvluchten gestart op de basis van Airbus in het Franse Marignane.
Niet langer dan een goed maand geleden was het ook nog feest bij Airbus toen de 1.000ste SuperPuma van de band kwam. Op zich geen groot nieuws maar met deze aankondiging wil Airbus ook duidelijk maken dat er ook voor de SuperPuma's nog een leven is, ook zonder de olie-en gasindustrie.
Foto copyrights: Airbus Helicopters