Ook deze maand weer nieuws uit onze nationale luchtvaartregisters en over toestellen die in de Benelux vliegen.
Vorige maand berichtten we dat de Robinson R44 Raven II met call-sign G-OONA naar België verkocht werd aan de helikopterschool TopCat. Intussen is het toestel vanuit White Waltham (UK) op het vliegveld van Koksijde aangekomen op 23 augustus geregistreerd in de UK als G-OONA. Op 8 september 2020 is het toestel in de UK uitgeschreven als export naar België. Nog niet ingeschreven in het Belgisch register. TopCat heeft daarvoor wel de registratie OO-CAT gereserveerd.
De Airbus Helicopter H155 B1 met registratie OO-NSH van operator NHV was reeds een tijdje werkloos. NHV heeft het toestel nu verkocht aan het Duitse Northern Helicopter, het SAR onderdeel van DRF Air Rescue. Het werd op 25 augustus 2020 uit het Belgisch register geschreven en werd intussen in Duitsland ingeschreven als D-HNHE.
Na vier maanden is de Airbus H-145 T2 van NHV eindelijk ingeschreven in het Belgisch register onder de registratie OO-NSV. Het toestel is wel al sinds eind april 2020 operationeel vanop het vliegveld EHMZ (Midden-Zeeland) waar het zeer frequent vliegt naar de windmolenparken Borssele 1 en 2 van Ørsted. Die liggen 25 km uit de kust van Zeeland.
Na jaren inactiviteit is de MD Helicopters MD900 Explorer met registratie OO-EMS van European Support Center, verkocht aan Heli-Austria, Oostenrijk. Het toestel is op 21 augustus 2020 uit het Belgisch register uitgeschreven en eind augustus in Oostenrijk ingeschreven als OE-XCC.
De Robinson R44 Raven I met registratie OO-STF is op 20 augustus 2020 door STB-Copter verkocht aan Lymar bvba. Het zal nu opereren vanop thuisbasis Ranst.
NHV kreeg er een extra Leonardo AW139 in zijn vloot. Het toestel is geregistreerd in de UK als G-NHVC. De AW139 was voorheen actief bij Heli-Service International en nadien bij Wiking Helicopter Service in Duitsland onder de registratie D-HHXH.
De Robinson R44 Raven 2 met registratie D-HGVB die bij Heli-Flight in Stroe vloog is uitgeschreven uit het Duitse register en verkocht aan Interface Aero Service, Lyon (FR). Het is in het Franse register opgenomen als F-HDCZ.
De Airbus H120B Colibri (met serienummer 1186) arriveerde op 22 augustus als F-GTGB op de luchthaven van Liège. Het werd op 27/08/20 als F-GTGB officieel afgeschreven uit het Franse luchtvaartregister. We vermoeden dat het toestel eerstdaags in het Belgisch register zal worden ingeschreven.
De militaire Agusta A109BA met registratie H22 is door de Belgische luchtcomponent uit dienst genomen. De laatste vlucht ging van de basis Beauvechain naar de luchthaven van Oostende. Na het ontdoen van de wieken en de brandstof ging het laatste stuk over de openbare weg naar VLOC (Vlaams Luchtvaart Opleidings Centrum) waar het zal gebruikt worden als lesmateriaal. Ook de Seaking met callsign RS05 staat daar.
Tot zover het nieuws uit de Benelux luchtvaartregisters!