Bezig met laden...

Logboek

Uit het Luchtvaartregister: OO-LJR

Uit het Luchtvaartregister: OO-LJR

We hebben het in deze rubriek al eens besproken: het Belgisch Luchtvaartregister bevat zo'n 10% toestellen die reeds lang gecrasht zijn of reeds jaren niet meer vliegen. Ook bij het Bestuur der Luchtvaart kent men het probleem maar zolang als de eigenaar zelf met de nodige informatie van schrapping naar het Bestuur moet stappen zal dit niet snel veranderen.

Onze Nederlandse collega's laten de registratie van een helikopter afhangen van het Luchtwaardigheidsbewijs (BVL); als je geen 'current' BVL meer hebt wordt je gewoon ambtshalve uit het register geschrapt. Dit noemt men een zelfreinigend systeem waarbij na maximum 1 jaar een gecrasht toestel uit het register verdwijnt. In België staan er toestellen die reeds 20 jaar geleden gecrasht zijn nog steeds in het register als 'geregistreerd'. 

Met deze nieuwe vervolgreeks gaan we op zoek naar informatie over helikopters die reeds lang uit de lucht verdwenen zijn en wat hun lot intussen is geworden.

De OO-LJR is een Robinson R-22 Beta met serienummer 1844 en bouwjaar 1991, het werd op 19.06.1995 in het Belgisch register ingeschreven op naam van Paramount Helicopters, Diest. Tussen 1991 en 1995 vloog het toestel in de UK onder callsign G-EEDI bij Serve Offer Ltd, in Rugeley. Het werd door Sloane Helicopters aan Paramount Helicopters verkocht.

De helikopter werd gestolen vanaf de helihaven Halen te Diest in België en verscheen op 18/09/1997 om 9u35 boven de penitentiaire inrichting "de Geerhorst" te Sittard waar op dat moment een aantal gedetineerden werden gelucht.

De bestuurder daalde boven de binnenplaats en wierp een vuurwapen naar buiten. Daarna draaide de bestuurder de helikopter om, vloog naar een andere hoek van de binnenplaats en draaide naar noordelijke richting. Hoverend op een hoogte van circa 6 meter raakte het staartvlak een lichtmast, waarop de helikopter naar rechts kantelde en tegen de grond sloeg. Er ontstond brand.

De bestuurder werd bij de inslag en de daarop volgende brand gedood. Het toestel was onherstelbaar verwoest door de crash en de brand.

De Nederlandse Onderzoeksraad publiceerde haar bevindingen over dit dodelijk ongeval in een rapport.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *