Bezig met laden...

Logboek

Kopter stelt (weer) een aangepaste versie van de SH09 voor

Kopter stelt (weer) een aangepaste versie van de SH09 voor

Na een grondige aanpassing heeft het 'upgraded' derde prototype van de Kopter SH09 zijn eerste vlucht gemaakt.

Volgens Kopter is dit nu 'echt' de configuratie die men zal gebruiken voor de EASA certificatie. De aanpassingen werden gemaakt door de gemeenschappelijke teams van Kopter en Leonardo. Er zijn drie belangrijke wijzigingen aangebracht aan de Kopter SH09:

  • een volledig nieuwe hoofdrotorkop
  • een volledig nieuwe hoofdrotor-gearbox
  • een verhoogde mast
  • nieuwe configuratie van de besturingsmechanismen
  • installatie van de Garmin G3000H, een volledig geïntegreerd digitale cockpit 

Na de eerste vlucht vertelde testpiloot Richard Grant dat de besturing en de controle van de helikopter verbeterd waren en dat de helikopter precies uitvoert wat de piloot via de besturing wenst. Ook de Garmin G3000H bevestigde zijn mogelijkheden en voordelen voor deze nieuwe generatie mono-turbine helikopter.   

Het testprogramma wordt nu verder gezet en zal worden uitgebreid op gebied van gewichtsbelasting, snelheid en hoogte. Hierbij zal de nieuwe avionics ook verder op proef worden gesteld.

Al deze wijzigingen zijn zeer ingrijpend en verwijzen de vorige versies van de Kopter SH09 grotendeels naar de schroothoop. Vraag is nu of dit de finale versie is. In de afgelopen 8 jaar hebben we reeds verschillende prototypes gezien met telkens aangepaste aankondigingen maar telkens waren er weer nieuwe aanpassingen nodig om met vertrouwen het certificatietraject af te werken.

Met Leonardo in de stuurhut van Kopter heeft men een pak ervaring meer, en het was dan ook gen verrassing dat Leonardo vorig jaar stelde dat de certificatie niet voor 2022-2023 te verwachten was. 

We blijven dit opvolgen!

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *