Bezig met laden...

Logboek

magniX lanceert nieuwe elektrische motoren voor helikopters!

magniX lanceert nieuwe elektrische motoren voor helikopters!

magniX, een bedrijf actief in het ontwerp en bouw van elektrische motoren voor de luchtvaart, heeft de lancering aangekondigd van een nieuwe reeks lichtgewicht, snelle elektrische motoren. Deze magniX HeliStorm-motoren zijn ideaal geschikt voor helikopters, van lichte éénmotorige helikopters tot grotere hybride-elektrische tweemotorige helikopters, of kunnen zorgen voor energieopwekking tijdens de vlucht.

In combinatie met de Samson-accu's van magniX stellen HeliStorm-motoren het bedrijf in staat een complete elektrische oplossing voor lichte helikopters te bieden. De eerste motor in de reeks levert een piekvermogen van 330 kW bij een gewicht van slechts 75 kg.

De belangrijkste kenmerken van HeliStorm-motoren voor helikopters zijn:

  • Bedrijfssnelheid: 6.000-7.000 RPM
  • Aanzienlijk lichter dan turbinemotoren voor vermogens
  • Schaalbare vermogensbereiken
  • Toonaangevende foutbehandeling in de branche
  • Luchtgebonden elektriciteitsopwekking vergroot het bereik van hybride-elektrische platforms

Lancering van het tijdperk van de elektrische helikopter
Met deze nieuwe reeks motoren maakt magniX gebruik van jarenlange ervaring in vele testvluchten, waaronder twee afzonderlijke integraties met Robinson R44-helikopters. De eerste elektrische Robinson R44-helikopter, aangedreven door een magniX-motor, vloog op 4 juni 2022 op het Los Alamitos Army Airfield in Californië. Dit was een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de elektrische luchtvaart en daaropvolgende tests resulteerden in 's werelds eerste point-to-point vlucht van een elektrische helikopter.

"Onze HeliStorm-motoren zijn ontworpen voor de specifieke eisen van verticale lifttoepassingen en geven magniX de mogelijkheid om een ​​breder scala aan platforms te elektrificeren", aldus Riona Armesmith, Chief Technology Officer van magniX. 

"magniX heeft een bewezen staat van dienst als het gaat om het aandrijven van onze R44 helikopter met hun elektromotoren", aldus David Smith, CEO van Robinson Helicopters. "Robinson steunt de HeliStorm-reeks elektrische motoren van magniX en we kijken ernaar uit om onze samenwerking voort te zetten en marktleidende duurzame helikopters te leveren."

magniX motor in actie
In de recente 'world first' met waterstof als brandstof succesvolle Robinson R44 vlucht was het ook een magniX motor die zorgde voor de uiteindelijke aandrijving van de R44-helikopter. Deze testvlucht was onderdeel van project Proticity waarbij Robinson en Unither samenwerken om een long-range, zero emissie helikopter te bouwen. 

Een hybride waterstof/elektrische aandrijving is blijkbaar een goed alternatief voor batterijen die eVTOL's voorlopig slechts 20 à 30 minuten kunnen laten vliegen. Maar of dit betaalbaar en schaalbaar is moet nog bewezen worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd... 

Foto © magniX

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *