Vertical Aerospace, een pionier is op het gebied van elektrische VTOL's, heeft een nieuwe belangrijke stap gezet in zijn testprogramma door zijn eerste bemande en met door de propellers gegenereerde stuwkracht, vluchtmanoeuvres succesvol af te ronden.
Deze mijlpaal werd bereikt nadat Vertical goedkeuring kreeg van de Britse Civil Aviation Authority (CAA) om zijn Permit to Fly uit te breiden, waardoor Vertical kon overstappen van bemande stuwkracht hover naar bemande stuwkracht vluchten op lage snelheid op hoogte. De laatste vlucht omvatte rol-, gier- en spot turn-manoeuvres en werd gevlogen door Simon Davies, de Chief Test Pilot van Vertical.
Door de eerste bemande manoeuvres uit te voeren in het Flight Test Centre, werd Vertical het tweede bedrijf ter wereld dat deze cruciale stap voltooide met een volwaardig eVTOL-vliegtuig met vectoriële stuwkracht.
Vliegtesten met lift die door de propellers wordt gegenereerd zijn ontworpen om de stabiliteit, batterij-efficiëntie, besturingseigenschappen, aerodynamica, structurele en dynamische belastingen en prestaties van de eVTOL bij verschillende snelheden te testen, waardoor verdere beoordeling mogelijk is van hoe de Vertical VX4 eVTOL zich gedraagt onder realistische vluchtomstandigheden.
Tegelijkertijd zal Vertical samenwerken met de CAA om zijn Permit to Fly uit te breiden, en zo de weg vrij te maken voor Fase 3. Deze fase, waarbij de VX4 verticaal zal opstijgen, horizontaal zal vliegen en landen als een conventioneel vliegtuig met lift gegenereerd door de propellers, is de voorlaatste fase naar de certificatie.
Fase 3 zal effectief dienen als een mini-certificering van het prototype, en de basis leggen voor de fase 4, volledige certificering van de VX4.
Vertical heeft 1.500 pre-orders voor zijn VX4 eVTOL, met klanten op vier continenten, waaronder American Airlines, Japan Airlines, GOL en Bristow.
Foto's © Vertical Aerospace - press release