Bezig met laden...

Logboek

Uit het Luchtvaartregister - OO-GJM - een update

Uit het Luchtvaartregister - OO-GJM - een update

Op 3 Juni 2014 publiceerden we een artikel over de fatale geschiedenis van de OO-GJM; we vroegen toen om extra informatie en twee trouwe volgers van Helispot wisten ons meer te vertellen over deze helikopter.

De OO-GJM is een Agusta A109 Power die eigendom was van Fortis Lease te Brussel. Het toestel werd geleased door operator / gebruiker Maasland Beheer en Logistiek (Groep Machiels) te Hasselt. OO-GJM was regelmatig in het buitenland actief.

Op 4 Februari 2004 crashte de OO-GJM bij de landing op het vliegveld van Les Milles (ICAO=LFMA) in Aix en Provence (Frankrijk). Er zijn geen doden gevallen bij dit ongeval maar wel twee zwaargewonden. We konden geen ongevalrapport vinden bij de Franse BEA noch bij de Belgische AAIB (Air Accident Investigations Branch).

Volgens ooggetuigen was het total loss en niet meer te herstellen, we vonden een foto die deze stelling niet 100% ondersteunt. Op 11 Februari 2006 wordt het toestel opgemerkt en gefotografeerd door Stefan De Sutter op de basis Brasschaat (EBBT) in een loods van de Aeroclub vzw, in afwachting van de herstelling. Het toestel is daar nooit hersteld maar werd daar wel een jaar gestald. 

Na 2006 vonden we geen spoor meer van de OO-GJM; alleen het Belgisch Luchtvaartregister geeft zonder verpinken aan dat het toestel nog steeds is geregistreerd. We kregen informatie dat het toestel uiteindelijk werd verkocht (door de verzekering ?) aan een Engels bedrijf die op 23 Februari 2006 het toestel kwam ophalen met een dieptelader. Het zou in de UK zijn doorverkocht om te worden gesloopt voor onderdelen; het toestel zien we dus nooit meer terug...

Update 16 Juni 2014

Via Kristof Vandermoere kwamen te weten dat het Engelse bedrijf welke de OO-GJM kocht Castle Air uit Liskeard (Cornwall, UK) was.

En we kwamen verder ook te weten dat het toestel er eerst heeft gestaan - mooi afgedekt onder een plastic zeil - in afwachting van de lopende gerechtszaak.

Nadien heeft Castle Air, een specialist in Agusta helikopters, het toestel gesloopt voor onderdelen. Bijgaande foto dateert uit 2007 in de loods bij Castle Air toen de eerste onderdelen er reeds waren afgehaald. Nu blijft er alleen het karkas meer van over en dat staat bij de eigenaar van Castle Air thuis.

Tot zover het relaas van de Agusta A109 Power OO-GJM die nog steeds "geregistreerd" staat in het Belgische Luchtvaartregister. Met dank aan onze trouwe lezers voor de extra informatie!

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *