EASA geeft een nieuwe AD (Airworthness Directive) uitgegeven voor een beperkt aantal Robinson R44 Raven II helikopters.
Het betreft EASA - AD US-2019-12-18_1 van 5 Juli 2019.
Deze verplichte instructie geldt voor Robinson R44 Raven helikopters met serienummers 14248 tot 14286, alsmede alle R44 helikopters die een vervanging motorluchtinlaatbuis van het type A785-31 hebben ingebouwd gekregen als onderdeel. Robinson zelf heeft dit probleem reeds beschreven in haar SB-97 van 11 April 2019.
Het defecte onderdeel, met referentie A785-31 is een flexibele geribde buis die zorgt voor de inlaat van lucht naar de motor. De buizen hebben een binnen en een buitenwand en bij de defecte buizen komen deze wanden van elkaar los. Volgens de AD is er een risico dat daardoor de luchtinlaat naar de motor in het gedrang komt en eventueel aanleiding zou kunnen geven tot motorstoring of motoruitval.
Binnen de kortste keren moet het onderdeel (uit de serie buizen gemaakt tussen Mei en November 2018) grondig nagekeken worden en eventueel vervangen worden. Een check bij Robinson leerde dat 12 buizen die werden nagekeken, allemaal vervangen moesten worden.
Foto is van een gelijkaardige luchtinlaat A785, maar andere suffix.