De discussie over de helihaven in de Eemshaven loopt stilaan op zijn einde.
Vorige jaar was er heelwat beroering rond de inplanting van een helihaven in de Eemshaven (Groningen). Vooral uit Den Helder kwam grote kritiek dat dit een invloed zou hebben op de activiteiten van de lucht- en helihaven daar. Nu het duidelijk is dat de helihaven in de Eemshaven er toch zal komen hebben de Noord Hollanders bijgedraaid en zien ze nu zelfs vormen van samenwerking tussen beide helihavens.
Eind November 2016 was reeds met het afgeven van de belangrijkste vergunningen voor de aanleg van een helikopter start- en landingslocatie, waaronder het luchthavenbesluit, de natuurbeschermingswet vergunning en de barro ontheffing, de aanleg voor een heliport in de Eemshaven een grote stap dichterbij gekomen. De vergunningentrajecten zijn daarmee nagenoeg afgerond en ondertussen heeft er ook al een succesvolle testvlucht plaatsgevonden. Nu is ook het politieke getouwtrek voorbij.
Groningen Seaports verwacht dat de komende jaren een toenemend aantal bedrijven werkzaam in de offshore (wind)industrie een uitvalsbasis in een haven zal zoeken. Voor het vervoer van het personeel en gereedschappen is het, gezien de grote afstanden tot de offshore windparken, naast schepen ook noodzakelijk om helikopters te gebruiken. Groningen Seaports doet haar uiterste best om het havengebied zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor deze bedrijven om zich in de Eemshaven te vestigen; Siemens is intussen al van plan om de Eemshaven te gebruiken. Daarom wilde Groningen Seaports deze heliport ontwikkelen.
In de brief van de Provincie aan de Provinciale Staten is het duidelijk dat de verplaatsing van de twee windmolens de enige overblijvende struikelsteen vormt om de helihaven nog dit jaar in te planten. Voor deze twee windmolens is echter reeds een nieuwe plaats gesuggereerd in de brief; dit is dus ook reeds op goede weg.
Met wat geluk zien de de nieuwe helihaven Eemshaven tegen het einde van het jaar in gebruik.