Bezig met laden...

Logboek

Lockheed-Martin krijgt OSA studieopdracht voor NATO NGRC helikopter

Lockheed-Martin krijgt OSA studieopdracht voor NATO NGRC helikopter

NSPA (NAVO Ondersteunings- en Procurement Agentschap) gebaseerd in Luxemburg, kondigt de gunning aan van een contract voor een OSA-studie (Open System Architecture) over vereisten van het NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability) Programma. 

Dit is studie #3 binnen het NGRC-programma. Op 13 december 2023 werd deze contractstudie gegund aan Lockheed Martin, als resultaat van een open competitie op basis van de beste waarde-principes.

Het doel van de OSA-studie is het identificeren, analyseren en vergelijken van OSA-concepten die mogelijk aan de NGRC-capaciteitseis zouden kunnen voldoen. De uitkomst ervan zal NSPA's kennis en begrip van relevante OSA's en hun ondersteunende digitale ecosystemen verrijken om de beoordeling van toekomstige beoordelingen van geïntegreerde platformconcepten te helpen beoordelen. Lockheed Martin heeft reeds een belangrijk project lopen over OSA. Een eerste idee over OSA: klik hier.

NSPA wil nu inzicht krijgen in OSA- en Digital Engineering-concepten die nodig zijn om toekomstige beoordelingen van het geïntegreerde conceptontwerp van het nieuwe helikopterplatform voor te bereiden. Deze reviews zullen de komende maanden worden afgerond.

Eerder kreeg GE Aviation studie #2 toegewezen: 'Next-generation helikopterturbine'.

 

Wat is het NGRC (Next-generation helicopter capability) programma?

Een aanzienlijk deel van de middelgrote helikopters die momenteel in de NAVO-landen in gebruik zijn, zullen in de periode 2035-40 en daarna het einde van hun levenscyclus bereiken, met de daaropvolgende noodzaak voor vervanging. Deze bestaande inventarissen zijn allemaal gebaseerd op ontwerpen uit de vorige eeuw. In het totaal betreft dit zowat 1.000 helikopters in het NAVO arsenaal.

Het doel van de Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) is om op een tijdige en kosteneffectieve manier op deze aankomende behoefte te reageren, terwijl tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van een breed scala aan recente ontwikkelingen op het gebied van technologie, productiemethoden en operationele concepten.

De NGRC bevindt zich momenteel in de conceptfase. Het NAVO Ondersteunings- en Aanbestedingsagentschap (NSPA) beheert de eerste conceptstudies voor de huidige zeven NAVO-deelnemers (Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Canada). De deelnemende landen hebben zich wel niet verbonden om de resulterende nieuwe generatie helikopter ook aan te kopen.

De conceptfase zal de deelnemende landen een aantal mogelijke ontwerpen voor NGRC bieden. Vanaf 2025 is de ontwikkelingsfase en de voorlopige ontwerpevaluatie van de NGRC gepland.

De eerste 'NGRC' nieuwe generatie helikopters zullen ergens in de periode 2035-2040 in gebruik worden genomen, met als streefdoel 2035. Gezien het grote aantal 'oude' helikopters dat tussen 2035 en 2050 met pensioen zal gaan, zou een Initial Operational Capability (IOC) vanaf 2035 noodzakelijk zijn.

Foto © Leonardo - Next Generation Civilian TiltRotor, misschien een basisconcept voor de militaire NGRC 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *