Bezig met laden...

Logboek

Kort nieuws: Airbus MUM-T - Australische NH90 - Toeleveringen

Kort nieuws: Airbus MUM-T - Australische NH90 - Toeleveringen

Airbus Helicopters wil launch contract voor haar VST700 na MUM-T test

Airbus Helicopters heeft eerder deze maand met succes een demonstratie gegeven met de VSR700 UAS (onbemande helikopter) in MUM-Teaming met een bemande Airbus H130 FlightLab. 

Het gelijktijdig inzetten van een helikopter en onbemande helikopters biedt extra missiemogelijkheden, zoals een verhoogd situationeel bewustzijn met UAS die video in realtime deelt voor verbeterde besluitvorming, en dat alles met behoud van veiligheid voor de bemanning, kritieke activa en middelen.

De Airbus VSR700 is een onbemande helikopter gebouwd op basis van de Guimbal Cabri G2. Deze 'militaire' VSR700 is intussen voorzien van een Continental Motors dieselmotor (omdat op schepen geen AvGas beschikbaar is), heeft een laadvermogen van 300 kg en kan 10 uur lang vliegen zonder bij te tanken.

Airbus zal het toestel verder upgraden voor het in Q1/2027 in dienst kan worden genomen. Het project startte in 2016 als de Guimbal Cabri met call-sign F-WBGD (serie nummer 2001), een OPV (Optionally Piloted Vehicle). Dit was het prototype in het VSR700 project dat Airbus Helicopters op stapel had staan voor de Franse Marine. Airbus Helicopters zou de autopilot en systemen bouwen terwijl Guimbal het mechanisch platform (=de helikopter) zou leveren. Maar uiteindelijk zullen ze meer dan 10 jaar hebben gewerkt om een bestaande bemande helikopter om te bouwen tot een onbemande helikopter. 

Airbus Helicopters is er nu op uit om een lanceringsorder te bekomen van de Franse Defensie. Maar dit is niet evident want de Franse Marine heeft reeds een aantal Camcopter S-100 in dienst en is daar erg gelukkig mee. 

 

Eerste onderdelen van geschrapte Australische NH90's aangekomen bij NHi

Het lijkt een beetje onwaarschijnlijk maar fabrikant NHi heeft de eerste 300 onderdelen van de NH90 helikopters welke het zelf aan Australië verkocht heeft, terug gekocht en ontvangen. 

In de nasleep van de plotse uitdienstname van zijn resterende 45 NH90 helikopters door de Australische Defensie heeft fabrikant NHi (een JV tussen Airbus, Leonardo en Fokker) een overeenkomst gemaakt om duizenden onderdelen van de door NHi geleverde helikopters terug aan te kopen. Daarmee zou Australië naar verluid tot $250 miljoen kunnen 'verdienen' door zijn NH90's in onderdelen te verkopen.     

Deze onnatuurlijke deal is voor NHi een blaam op zijn blazoen omdat Australië de NH90-helikopters al na 10 jaar uit dienst neemt maar ook een meevaller omdat het op deze manier snel zijn kritische onderdelenvoorraad kan versterken. Dit zou snel een positieve invloed moeten hebben op de operationele beschikbaarheid van de vloot NH90 wereldwijd. Net deze beperkte beschikbaarheid was een van de voornaamste redenen waarom Australië de NH90 versneld uit dienst heeft genomen. 

 

Helikopters vechten met commerciële vliegtuigen voor sommige onderdelen 

Gedurende de coronacrisis is de luchtvaartindustrie in een supply-chain crisis geraakt die nu meer dan drie jaar later nog steeds niet is opgelost. De vraag naar luchtvaartonderdelen daalde op korte termijn met 25 tot 30% en de toeleveringsbedrijven moesten hun productie snel terugschroeven.

Maar de herstel na corona en de onstabiliteit op militair vlak met de oorlog in Oekraïne en het Midden-Oosten hebben de vraag naar nieuwe helikopters en vliegtuigen wereldwijd doen heropleven. Maar het 'upscalen' van de supply chain van de luchtvaartindustrie is heel wat moeilijker dan voorzien. We zijn nu meer dan drie jaar na corona en de 'supply-chain' problematiek is nog steeds de grootste bottleneck van de helikopterbouwers.

De leveringstermijnen van nieuwe helikopters zijn intussen gestegen tot minimaal 48 maand en meer. De orderboeken van OEM als Airbus en Leonardo staan op een nooit geziene hoogte.

En waar we dachten dat deze situatie stilaan zou beteren is er nu een nieuw fenomeen waarbij de toeleveranciers eerder de fabrikanten van de grote vliegtuigen beleveren dan deze van de helikopters. De relatief kleinere aantallen in de helikopterwereld zijn duidelijk minder aantrekkelijk dan het grotere aantal commerciële vliegtuigen van Boeing en Airbus. We kwamen tot deze vaststelling na een webinar van Aero-Asset waar vertegenwoordigers van Airbus Helicopters, Leonardo, Bell en Sikorsky allemaal deze problematiek naar voor schoven als hun belangrijkste probleem van de laatste 2 jaar.

Foto VSR700 © Airbus Helicopters
Foto NH90 credit DVID - PO1 Kyle Carlstrom

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *