De Indiase premier, Shri Narendra Modi, heeft eerder deze week de nieuwe fabriek van HAL (Hindustan Aeronautics Ltd) in Gubbi (Tumkuru) plechtig geopend. In zijn openingsrede prees de eerste minister de inspanningen van HAL om 'Aatmanirbharta' in de defensiesector te versterken door de grootste helikopterfabriek van India te bouwen.
'Aatmanirbharta' is het plan van de Indiase regering om de zelfredzaamheid van de nationale defensiesector te bereiken en de export van defensieartikelen te stimuleren met actieve deelname van de publieke en private sector. Het Ministerie van Defensie heeft veel stappen ondernomen om 'Aatmanirbharta' in defensie te bereiken en deze nieuwe fabriek past perfect in dit plan. Tot op heden is India een van de grootste importeur van militair materiaal.
De nieuwe fabriek zal honderden helikopters en toebehoren produceren en daardoor directe en indirecte werkgelegenheid genereren die de regionale economie stimuleert, voegde de premier eraan toe. Hijzelf had in 2016 de eerste steen van deze fabriek gelegd en was fier deze nu operationeel te zien. Na zijn speech onthulde de eerste minister een door HAL geproduceerde Light Utility Helicopter (LUH).
De nieuwe HAL Tumakuru-fabriek wordt een one-stop-oplossing voor alle helikopterbehoeften van het land. Met de oprichting van faciliteiten zoals Heli-Runway, Flight Hangar, Final Assembly Hangar, Structure Assembly Hangar, Air Traffic Control (ATC) en diverse ondersteunende servicefaciliteiten is de fabriek nu volledig operationeel.
De Light Utility Helicopter (LUH), die als eerste in deze fabriek wordt gebouwd, is een Indiaas ontworpen en ontwikkelde 3-tons klasse, éénmotorige multifunctionele utility-helikopter met een uniek kenmerk van hoge wendbaarheid. Deze fabriek zal in eerste instantie zo'n 30 helikopters per jaar produceren, maar kan gefaseerd uitgebreid worden naar 60 en vervolgens 90 helikopters per jaar.
De fabriek zal in de toekomst ook de Indian Multi Role Helicopter (IMRH) (zie foto - credit Soumepa) produceren en Maintenance Repair & Overhaul (MRO) van helikopters uitvoeren.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij HAL. Als Indiaas staatsbedrijf werd het in 2018 via een IPO naar de beurs gebracht zonder veel succes en kwam het uiteindelijk voor 70% in handen van het Indiase LIC (Life Insurance Corporation), een groep aanleunend bij de publieke sector. Probleem met deze aandeelhoudersstructuur is dat er geen industriële of branche kennis aanwezig is bij de investeerders en dat het management nog steeds het bedrijf als een staatsbedrijf verderzet.
Eigenlijk heeft HAL maar een grote klant en dat is IAF, de Indiase Luchtmacht die naast helikopters ook vliegtuigen aankoopt bij HAL. Maar HAL is een onrechtstreeks staatsbedrijf en veel keuze heeft IAF niet, ze worden eigenlijk verplicht bij HAL te kopen terwijl ze dat niet echt willen.
Foto's © HAL