
Boeing onthulde op de AUSA-beurs (Association of the United States Army) een familie van autonome tiltrotors onder de noemer CxR. Deze 'Collaborative Transformational Rotorcraft' zal nauw samenwerken met bemande helikopters.
Boeing onderzoekt een Collaborative Transformational Rotorcraft (CxR) – een modulair, onbemand kantelrotorconcept dat kan worden ingezet bij een breed scala aan huidige en toekomstige militaire missies met UAS (onbemande aerial systems).
Het Amerikaanse leger heeft verklaard dat de toekomst van oorlogsvoering een combinatie zal zijn van bemande en onbemande platforms die samenwerken in de strijd. De CxR van Boeing zal samenwerken met de beproefde Chinook- en Apache-helikopters van Boeing, evenals met andere helikopters van het Amerikaanse Ministerie van Oorlog en de geallieerde strijdkrachten.
Hoe het werkt: CxR heeft een modulaire kern die geschikt is voor een breed scala aan UAS-missies, van aanval, beveiliging en verkenning, bewaking en doelacquisitie (RTSA) tot betwiste logistiek en maritieme aanvallen.
- De 'x' in CxR staat voor 'transformationeel' en staat voor het grote aantal missies waaraan het kernsysteem zich kan aanpassen, zoals een Collaborative Combat Rotorcraft, die kan fungeren als de 'loyale wingman' van een AH-64 Apache, of als een Collaborative Logistics Rotorcraft in samenwerking met een Chinook.
- CxR is 'expeditionair' – het kan snel worden georganiseerd en naar moeilijke locaties worden gestuurd en kan een tijdje zonder uitgebreide externe ondersteuning worden ingezet. Dat is belangrijk omdat het het vliegtuig snel en efficiënt naar of rond het operatiegebied verplaatst.
- De CxR beschikt over flexibele ladingen, waaronder geavanceerde sensoren, lanceereffecten, munitie en apparatuur voor elektronische oorlogsvoering.
Wat volgt: Boeing optimaliseert het concept en de configuratie en richt zich op de snelste leveringstermijn, terwijl de kosten laag worden gehouden.
Kortom: "De unieke voordelen van een modulair tiltrotor-concept bieden onze militairen een bewezen optie voor verticaal opstijgen en landen met hoge snelheid, die ook de lagesnelheids-eigenschappen behoudt die vergelijkbaar zijn met die van een helikopter", aldus Chris Speights, hoofdingenieur verticale lift bij Boeing. "Ons CxR-concept heeft de potentie om te voldoen aan talloze missievereisten in alle takken van dienst."
Technische kenmerken van het CxR-platform
- Kantelrotorconfiguratie (tiltrotor): geïnspireerd op de V-22 Osprey, maar compacter en onbemand
- Modulaire romp: geschikt voor meerdere missietypes zoals verkenning, logistiek en aanval
- Turboshaft turbinemotor: één motor met twee prop-rotors
- Vleugelconfiguratie: hoge vleugel met V-staart
- Ladingcapaciteit: 450–900 kg afhankelijk van missieprofiel
- Gewichtsklasse: tussen 2.300 en 3.200 kg
Foto & tekst © Boeing News Now - Brett Anker