Bezig met laden...

Logboek

Russian Helicopters Kamov Ka-102: De snelste helikopter ter wereld?

Russian Helicopters Kamov Ka-102: De snelste helikopter ter wereld?

Wordt de Kamov-102 de snelste helikopter ooit? 

Het project begon in het begin van de jaren 2000 en was toen een van de meest geheime projecten in de helikopterindustrie. De supersnelle helikopter was bedoeld om de Soviet Mi-6 te vervangen. Aan het begin van het project was er geen concurrent die de snelheid van de Kamov-102 kon overtreffen maar intussen heeft Airbus met de experimentele X-3 een helikopter die kan wedijveren met de Kamov-102 op gebied van snelheid.

De Kanom-102 is 36 meter lang en heeft een rotordiameter van 18 meter. Het lijkt op de Chinook met het langwerpig ontwerp en twee hoofdrotoren maar kreeg om de extra snelheid te realiseren een vertikale propellor aan weerszijden van de romp. Misschien heeft ook de YAK-60 een beetje model gestaan voor de Kamov-102.

De snelle helikopter is uitgerust met twee turbines en weegt leeg 14,5 ton. Het kan een totaal van 7 ton nuttige heffen of 90 soldaten met uitrusting. Inclusief brandstof zal de MTOW (maximum take-off weight) zowat 30 ton bedragen. Het toestel wordt bestuurd door twee piloten en kan aan een snelheid van 500 km/u bijna 1.100 km ver vliegen op een maximum hoogte van 4.000 meter. 

Concurrent Airbus X3 heeft reeds bewezen dat het een snelheid van 472km/u kan bereiken. Dit is het actuele wereldrecord snelheid voor een helikopter. De X3 is heelwat lichter dan de Kamov-102.

De Russen verwachten de maidenvlucht van de Kamow-102 ergens in 2020.

Een paar specificatie's:

  • Bemanning: 2 piloten
  • Capaciteit: 90 
  • Lengte: 36,2 m
  • Hoogte: 5,3 m
  • Diameter hoofdrotor: 18,2 m
  • Massa van de onbemande helikopter: 14.600 kg
  • MTOW: 30.000 kg
  • Kruissnelheid: 420 km / h
  • Maximale snelheid: 500 km / h
  • Range: 1.100 km
  • Maximale hoogte: 4.100 m
  • Turbine: nog niet bekend
Video:
Video afspelen...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *