We schreven het al eerder, Enstrom is na zijn doorstart met zijn nieuwe eigenaar Chuck Surack aan de slag om snel zijn positie op de helikoptermarkt terug in te nemen. De fabriek in Menominee heeft reeds zijn eerste helikopter afgeleverd, met Todd Tetzlaff kwam er een nieuwe president aan boord en nu kan Enstrom reeds zijn eerste productvernieuwing voorstellen hier op de Heli-Expo 2023 in Atlanta.
Enstrom lanceerde zijn nieuwe volledig 'glazen' instrumentenpanelen voor 2023. Deze nieuwe panelen zijn beschikbaar op zowel de 480B als de 280FX en brengen state-of-the-art avionica en ongelooflijke mogelijkheden naar Enstrom-helikoptercockpits. De nieuwe panelen zijn ontworpen rond een Garmin G500H TXi EFIS display. De Garmin G500 vervangt de traditionele vlucht- en navigatie-instrumenten en beschikt over een robuust en gebruiksvriendelijk digitaal vluchtdisplay.
Bill Taylor, Enstrom's VP of Engineering zei: "De touchscreen-interface maakt het veel sneller en intuïtiever in gebruik dan de oude knopsystemen. Minder met het hoofd naar beneden en meer tijd voor vliegen en veiligheid." De G500 wordt ondersteund door een Mid-Continent SAM die redundante vluchtinstrumentatie biedt in een klein digitaal formaat.
Bij de G500 hoort een Howell EIS (digitaal motor-instrumentsysteem). Met alle motorbewakingsfuncties en het casco CAS (Caution & Advisory System) biedt de nieuwe EIS een schat aan informatie aan piloten, zonder hen af te leiden. En het is volledig redundant, met twee schermen, die elk alle EIS-informatie in een reversibele modus kunnen weergeven.
De nieuwe cockpits worden gecompleteerd door nieuwe avionics van Garmin, waaronder de GTN750, de GTN650 TXi, de transponder, het audiopaneel en nieuwe com-radio-opties. Het nieuwe systeemgegevenslogboek zal het werk van onderhoudstechnici veel gemakkelijker maken.
Deze upgrades, en meer, zijn beschikbaar zijn op alle nieuwe 2023 model Enstrom helikopters.