Het protest tegen landingsplaats voor helikopters in Ypenburg houdt aan.
Het bedrijf Heliplan en protestgroep Heliniet staan lijnrecht tegenover elkaar bij de bouw van een helihaven in Ypenburg.
De helihaven is gepland in de oksel van het Prins Clausplein, aan de Spoorlaan in Leidschenveen-Ypenburg, en mag maximaal 400 vluchten per jaar faciliteren. Door de onmiddellijke omgeving van een zeer drukke autoweg zal de overlast minimaal zijn. De directeur van Heliplan, de operator van de helihaven verwacht de bouw binnen de twee a drie maand klaar de hebben.
Maar inwoners van Ypenburg en ook van Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp, zullen er hinder van ondervinden, zegt de drukkingsgroep Heliniet. De groep noemt geluidsoverlast, milieuoverlast en veiligheidsrisico's als de voornaamste bezwaren. ,,Een helikopterlandingsbaan hoort niet in een woonwijk. Helikopters kunnen gebruik maken van de luchthavens. Dit is overbodig", zegt Herman van der Helm, bestuurslid van de protestgroep.
Maar de helihaven ligt wel zo'n 800 meter vandaan van de dichtst betrokken woonwijk en bij uitbreiding Leidscheenveen-Ypenburg, Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp betrekken in de overlast is wel van het goede teveel omdat die nog veel verder liggen van de geplande helihaven. Bij de testvluchten hadden vele inwoners van de betrokken wijk overigens een veel gematigder standpunt toen ze de echte overlast konden inschatten. Vorig jaar waren er op de geplande helihaven reeds zo'n 50 vluchten en die verliepen zonder speciale hinder en zeker niet de hinder die de actiegroep HeliNiet meent te moeten voorspellen. Zonder meer overstijgt de overlast van het knooppunt Ypenburg op de autosnelweg vele malen het geluid van de ene helikopter die per dag mag landen op de helihaven.
HeliNiet heeft een procedure in hoger beroep lopen tegen de gemeente, die de vergunning volgens Heliniet op onjuiste wijze heeft toegekend. Het uiteindelijke besluit over de komst van de landingsplaats ligt bij de provincie. Maar HeliNiet stelt nu reeds dat ze bij een positief besluit, ook daartegen bezwaar zal indienen. In het afgelopen weekend heeft HeliNiet 10.000 pamfletten tegen de komst van de helihaven verspreid.
Om alles even te relativeren, een helikopter heeft 6 minuten nodig om warm te draaien en op te stijgen, bij de landing is dat 3 minuten. Als er 400 vluchten zijn per jaar is dat iets meer dan 1 per dag. Dit wil zeggen dat de vermeende last zich beperkt tot 9 minuten op een dag en dat op minimaal 800 meter afstand voor de dichtste bewoners. De geplande helihaven ligt onmiddellijk naast een van de drukste knoppunten van ons wegennet, waar 24/24u intens verkeer is. Dit is de realiteit, geen fictie! Tijd om eens na te denken en massahysterie over deze helihaven achter ons te laten.
Of misschien tijd om samen te werken; lees deze ervaring uit Kootwijkerbroek.