Bellflight, nieuwe naam van Bell Helicopters, doet een gooi naar het FARA-programma.
Het Amerikaans leger zoekt een vervanger voor haar OH-58D Kiowa Warrior en wil deze ten laatste in 2030 in dienst hebben. De Future Armed Recon Aircraft (Fara) moet tenmiste voldoen aan een minimum aantal basisvereisten van de US Army:
- kruissnelheid minimum 180 kts
- klein maar zeer wendbaar
- bewapening a la carte
- inzetbaar in alle omstandigheden
- ten laatste in 2030 in dienst
- 'state of the art' avionics (inclusief 'advanced situational awareness')
Bellflight heeft deze week haar nieuwste ontwikkeling onthuld: de Bell 360 Invictus. Het Latijnse Invictus staat voor ongeslagen of onoverwonnen en hiermee legt Bell al voor zichzelf de lat heel hoog.
In haar persbericht somt Bell de capaciteiten en de specificaties van de Bell 360 Invictus op:
- zijdelingse vleugels om meer lift te creeren in voorwaartse vlucht waardoor meer wendbaarheid is gecreeerd op lage snelheden
- extra 'power unit' als vermogensbooster op kritieke momenten
- gearticuleerde hoofdrotor met extra flapping mogelijkheden om hoge snelheden toe te laten (185 kts)
- een fly-by-wire flight control system (overgenomen uit de Bell 525)
- nieuwe avionics die de werkbelasting van de piloot vermindert en mogelijkheden heeft tot onbemande besturing
- maximum snelheid < 185 KTAS
- gevechtsradius: 135nm met >90 minuten aanwezigheid op het slagveld
- bewapend met een 20 mm kanon, de huidige bewapening en voorzien voor moderne geintegreerde wapensystemen
- Modular Open Systems Approach (MOSA) mogelijk door een Digital Backbone van Collins Aerospace
- zeer specifiek militaire design en formaat
Het toestel ziet er op zijn minst zeer vervaarlijk uit en zal zeker door het Amerikaans Leger in de selectie worden opgenomen. Vergeet niet dat de OH-58D Kiowa Warrior ook al een Bell product was dat van 1969 tot 2017, 48 jaar lang, zeer goede diensten heeft geleverd aan het Amerikaans leger. Tussen 2017 en de ingebruikname van de FARA-helikopters worden de gewapende verkenningsmissies uitgevoerd door de Apache AH-64 helikopters.
Maar de Bell 360 Invictus zal niet zonder slag of stoot de FARA competitie winnen. Boeing, Sikorsky (met de S-97 Raider), Karem en AVX hebben ook reeds een voorstel geformuleerd om de 'Future Armed Recon' FARA helikopter te bouwen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto copyrights: Bellflight