Russian Helicopters is klaar met hun eerste prototype van de Ka-62 medium twin. Het toestel werd op de MAKS 2013 airshow en op HeliTech 2013 gepresenteerd willeswaar op static display.
Het toestel is normaal gebaseerd op het Zhukovsky luchtvaartterrein, net buiten Moskou, de thuisbasis van de Gromov Flight Research Institute, en dat is waar de Ka-62 verder zal worden getest. Het wordt ontwikkeld door de Kamov Design Bureau in Moskou en geproduceerd door Progress Arsenyev Aviation in het Russische Verre Oosten.
De Ka-62 is een belangrijk programma voor het geconsolideerde en stevig groeiende Russian Helicopters. Het is het meest internationale product van Russian Helicopter: de Ka-62 wordt aangedreven door twee Franse Turbomeca Ardiden 3G turboshaft motoren, het besturen van de transmissie wordt geleverd door de Oostenrijkse firma Zoerkler, terwijl Frankrijks Zodiac Aerospace het brandstofsysteem maakt. De glas-cockpit-avionics zijn Russisch, door Transas geleverd, en bevatten een navigatiesysteem dat werkt met GPS, de Russische GLONASS en kan uiteindelijk later ook het Europese Galileo-satellietsysteem gebruiken.
Onconventioneel voor Kamov is zijn single hoofdrotor in plaats van de dual coaxiale rotors - hun standaard. De Ka-62 "leent" de Fenestron als anti-torque van Aerospatiale / Eurocopter, terwijl het landingsgestel meer doet denken aan Sikorsky's SH/MH-60 Seahawk. En ook de klanten zijn internationaal: het Braziliaanse Atlas Taxi Aero plaatste als eerste een order voor zeven Ka-62s: de toestellen zullen daar ingezet worden ter ondersteuning van de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras.
Russian Helicopter heeft duidelijk haar plaats gevonden in de globale helikopter markt. Vandaag zijn ze nog het meest actief in de vroegere Sovjet bevriende landen, maar de uitwisseling met westerse technologieen zal ook dit isolement snel weghalen. Een nieuwe wereldspeler stelt zich voor en het zal niet lang meer duren voor we hun helikopters ook in onze contreien zullen zien opereren.