CFX, Composite-FX, de bouwer van de ultralichte helikopters Mosquito, toonde een elektrische versie van zijn populaire XE Mosquito-helikopter op de EAA AirVenture, amper vier dagen nadat het zijn eerste vlucht had gemaakt bij de fabriek in Trenton, Florida, op 21 juli 2022.
"We wilden al jaren een elektrische helikopter bouwen om te zien hoe onze aandrijflijn zou werken met een elektromotor", zei CFX-general manager Norbert Richter.
Het werk aan het project begon in januari 2022 en begin juli waren alle nodige componenten voorhanden. De montage duurde een paar weken en de ultra-light helikopter vloog op 21 juli 2022 voor het eerst. Het maakte vijf opeenvolgende korte vluchten tot CFX de helikopter op een trailer laadde voor de 2353-km roadtrip naar de EEA AirVenture in het Amerikaanse Oshkosh.
CFX produceert vier modellen XE ultralichte, eenpersoons-helikopters, waarvan er reeds 400 in kitvorm werden verkocht aan eigenaar-piloten en ongeveer 50 als drones aan commerciële klanten en niet nader genoemde overheids- en militaire instanties.
- XEL,
- motor: MZ202
- maximum gewicht: 275 kg
- maximum snelheid: 112 km/u
- met vlotters
- zelfbouwkit $ 47.000
- XE,
- aangedreven door een 64 pk (48 kW) Zanzottera MZ MZ 202 tweecilinder, in-line tweetaktmotor;
- maximum gewicht: 275 kg
- maximum snelheid: 128 km/u
- zelfbouwkit $ 47.000
- XE 290,
- aangedreven door een 90 pk (67 kW) watergekoelde, olie-injectie, brandstofinjectie, elektronische programmeerbare ontsteking CFX 800 motor;
- maximum gewicht: 362 kg
- maximum snelheid: 152 km/u
- zelfbouwkit $ 55.000
- XET,
- aangedreven door een gemodificeerde 95 pk (71 kW) T62-T2A Solar Turbine
- maximum gewicht: 372 kg
- maximum snelheid: 162 km/u
- zelfbouwkit $ 60.000 (zonder motor)
Update 15 augustus 2022
We hadden nogmaals contact met helikopterbouwer CFX over het prototype van de Mosquito Electric XE-Volt.
CFX heeft het toestel klaargestoomd voor de EAA AirVenture en is erg gelukkig met de vrij eenvoudige aanpassingen om een Electric XE te bouwen. Maar het heeft nu nog geen plannen om het toestel op de markt te brengen. CFX gaat het toestel verder uitbouwen en dan de eventuele marktmogelijkheden onderzoeken. Wij volgen dit op.
Belangrijk
Het is niet de eerste keer dat Helispot stilstaat bij de ultralichte helikopters. Reden daarvoor was dat in de Benelux deze klasse helikopters, een nationale bevoegdheid, niet toegelaten zijn.
Maar in maart 2021 gaf de Belgische minister van Mobiliteit Gilkinet toelating voor proefvluchten met ultralichte helikopters. En begin 2022 hadden we contact met het kabinet van minister Gilkinet, die ons bevestigde dat een herziening van het KB 25 mei 1999 over de ULM aan de gang was en dat bij de herziening de ULM-helikopter klasse in België zal worden toegestaan.
Voor zover nu geweten zou het nieuwe KB over de ULM ergens in het najaar 2022 verschijnen...