De hoge olie- en gasprijs stimuleert ook de olie- en gasmaatschappijen om meer boorputten op hun offshore platformen terug in dienst te stellen. Toen de prijzen historisch laag stonden waren veel boorputten stilgelegd. Maar nu is het 'volle gas' om meer op te pompen en deze aan de hoge marktprijzen te verkopen.
Een positief neveneffect van deze extra activiteit is er voor de offshore helikopteroperatoren. Deze zien sedert de laatste maanden meer vraag naar extra transporten van en naar de boorplatformen en kunnen nu helikopters die in bewaring stonden, terug in dienst stellen. Hoewel hier nog niet direct een probleem is het duidelijk dat deze extra activiteiten zowel op bemanningen als helikopters de nodige druk zullen zetten.
Een paar cijfers van het aantal actieve olieplatformen (maand augustus 2022)
- Actieve olieplatformen in de US
- 8 platformen extra in dienst tegenover juli 2022 - nu zijn er 764 actief
- 263 platformen extra in dienst tegenover augustus 2021 - toen waren er 501 actief
- Actieve olieplatformen in Canada
- 15 platformen extra in dienst tegenover juli 2022 - nu zijn er 201 actief
- 45 platformen extra in dienst tegenover augustus 2021 - toen waren er 156 actief
- Actieve olieplatformen in ROW (rest of de wereld - inclusief Europa)
- 27 platformen extra in dienst tegenover juli 2022 - nu zijn er 860 actief
- 83 platformen extra in dienst tegenover juli 2021 - toen waren er 777 actief
- Totaal actieve olieplatformen wereldwijd
- 50 platformen extra in dienst tegenover juli 2022 - nu zijn er 1.825 actief
- 391 platformen extra in dienst tegenover augustus 2021 - toen waren er 1.434 actief.
Wereldwijd zijn er nu 27% meer olieplatformen actief dan een jaar geleden. Van de extra 391 boorplatformen zijn er ongeveer 40% offshore en 60% onshore. Dit betekent wel dat wereldwijd zowat 150 boorplatformen extra bemand en bevoorraad moet worden door de helikopters en de offshore helikopteroperatoren zullen heel wat extra missies moeten vliegen.
In de US is dit al goed merkbaar in een tekort aan ervaren piloten om deze missies te vliegen. In Europa is dit nog niet aan de orde en hebben de operatoren hier vermoedelijk wel voldoende reservecapaciteit om de extra vluchten uit te voeren. Er zal wel snel een dilemma oprijzen hoelang de totale vloot helikopters dit aankan en hoeveel helikopters uit bewaring kunnen worden ingezet. We zien vooralsnog geen rush om in nieuwe offshore helikopters te gaan investeren. Veel zal natuurlijk afhangen hoelang de oorlog in Ukraine zal duren...