Russian Helicopters heeft goedkeuring gekregen van de Russische transportautoriteit voor een nieuwe versie van de Ka-32A-helikopter.
De nieuw ontwikkelde variant, de Ka-32A11M voldoet aan alle eisen van de luchtwaardigheids-normen. De belangrijkste verschillen van de geüpgradede machine zijn het unieke brandblussysteem en de nieuwe (Russische) motoren.
Tijdens de certificeringstests voerde de Ka-32A11M meer dan honderd vluchten uit. Op basis van de verkregen gegevens evalueerden de specialisten de prestaties van de motoren en hoofdsystemen, evenals de vliegeigenschappen van de helikopter. Er werden ook verschillende grondtests uitgevoerd om de stabiliteit van de helikopter en zijn systemen tegen elektromagnetische velden met hoge intensiteit en bliksemontladingen te beoordelen. De Ka-32A11M demonstreerde de mogelijkheid om veilig op te stijgen en te landen zelfs in het geval van een storing van een van de motoren.
De helikopter is uitgerust met binnenlandse Klimov VK-2500PS-02-motoren met een digitaal automatisch besturings- en besturingssysteem BARK-6V-7S. Het gebruik ervan maakt het mogelijk om een optimaal vermogensbereik te behouden, ook bij gebruik in de hoog gelegen gebieden en in gebieden met een zeer warm klimaat.
De Ka-32A11M heeft een aangepast koelsysteem, waardoor de helikopter zelfs bij extreem hoge temperaturen kan opereren. Tegelijkertijd is een van de voordelen van de nieuwe modificatie van de helikopter de mogelijkheid om vuur te bestrijden, zelfs bij strenge vorst, tot -20 graden Celsius, wat voor het eerst ter wereld wordt geïmplementeerd.
Het nieuwste Russische brandblussysteem SP-32 is uitgerust met elektrische verwarming van waterafvoerkleppen, slangen en pompen. De capaciteit is maximaal 4000 liter water en maximaal 400 liter schuimmiddel. Hij is in 60 seconden gevuld en met de digitale bediening van de tankkleppen kunt u de intensiteit van het blussen regelen. Daarnaast is er een noodwaterafvoer voorzien in het systeem.
"De Ka-32A11M is gecertificeerd als CAT A en CAT B, wat bevestigt dat wordt voldaan aan de strengste Russische en internationale vliegveiligheidsnormen. De modernisering heeft de mogelijkheden van een van 's werelds beste blushelikopters uitgebreid bij het opereren in moeilijke natuurlijke en klimatologische omstandigheden.
Het is niet alleen de bedoeling om nieuwe helikopters te produceren, maar ook om bestaande Ka-32 helikopters te upgraden naar het niveau van de Ka-32A11M", aldus het management van Russian Helicopters.
Of we de Ka32A11M snel in EASA-landen zullen zien vliegen is hoogst onwaarschijnlijk. Op 14 maart 2022 heeft EASA het enige Europese typecertificaat van Russian Helicopter voor de Ka-32A11BC geschorst in uitvoering van de maatregelen die de EU heeft genomen naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne. Er waren op dat moment 30 Ka-32A11BC helikopters in EASA-landen ingeschreven en actief. De meeste, vijftien, zijn ingezet in Spanje voornamelijk voor brandbestrijding. Nieuwe certificeringen van helikopters van Russische bedrijven zal EASA ook niet meer opstarten.
Foto © Russian Helicopters
Onderstaande video is van de Ka32A11BC-model