Franse NH90 Caiman past perfect in een Antonov 124 vrachtvliegtuig
De Franse Marine heeft zijn procedures uitgetest om een NH90 Caiman in een groot vrachtvliegtuig te laden. Bedoeling is om de NH90 ook te kunnen inzetten op grote afstand van zijn basis in Frankrijk en dit binnen een korst mogelijke tijdsspanne. De test met het vrachtvliegtuig Antonov 124 is vlekkeloos verlopen en bevestigde de mogelijkheden om de NH90 binnen een dag in te zetten aan de andere kant van de wereld.
De volgende etappe in deze testen zal gebeuren met een Airbus A400M Atlas, het nieuwe transportvliegtuig welke Frankrijk en verschillende andere Europese landen bij Airbus hebben aangekocht. Ook Nederland, België en Luxemburg hebben de A400M aangekocht, maar het is niet bekend of zij ook plannen om hun NH90 met dit toestel te transporteren. Foto copyrights: Franse Nationale Marine
Heliport Knokke-Heist
Dat de nieuwe concessiehouder van de helihaven van Knokke-Heist grote plannen heeft wisten we hier reeds eerder te vertellen. Ondanks corona en de vermindering van de activiteiten op de helihaven door corona is de Heliport Knokke-Heist niet minder ambitieus. Over de plannen en de toekomst van de vernieuwde helihaven sprak het Nieuws van West-Vlaanderen met verantwoordelijke Danny Croon, ook helikopterpiloot en lesgever, die de helihaven in 2004 mee gestalte gaf. U kunt het interview met Danny Croon hier lezen.
Klein detail voor de opmerkzame lezer: in België zijn er geen 800 maar 145 burgerhelikopters en 24 militaire helikopters ingeschreven.
India wil snel lichte helikopters leasen
De Indische Marine wil snel 12 tot 18 lichte transporthelikopters leasen van een buitenlandse leverancier. De nood is hoog en is gerelateerd aan het aanhoudende grensdispuut tussen India en China. De helikopters moeten kunnen opereren vanop de Indische marineschepen, zorgen van transport van militairen en cargo en eventueel ook kunnen ingezet worden voor verkenningsmissies boven zee.
De marine wil de verouderde vloot van Chetak (Alouette III) en heeft voorstellen van het Indische HAL (Hindustan Aeronautics Limited), een staatsbedrijf, verworpen. Door de lease procedure open te stellen voor buitenlandse fabrikanten wil de Marine snel gaan en niet gebonden zijn aan een langdurende ontwikkeling door staatsbedrijf HAL. Dit Indische bedrijf is ook de leverancier van de drie Chetak's van het Surinaamse leger waar ook nogal wat om doen is (klik hier).