Wie dacht dat met de indiensttreding van de nieuwe operator Bristow de saga rond de kustwachthelikopter een einde zou nemen is eraan voor de moeite. In een gedetailleerd stuk in het NRC beschrijft auteur Jan Benjamin de huidige status rond het functioneren van de kustwachthelikopter.
Het meest belangrijke is wel dat minister Harbers op 25 januari 2023 in discussie moest met de Tweede Kamer over zijn schrijven aan toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) van 2 december 2022 waarin hij deze vraagt om een aantal belangrijke veiligheidsregels niet te handhaven.
Hierop reageerde het VNV (Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers) namens de helikopterpiloten dat de veiligheid van de SAR-activiteiten in het gedrang komen. VNV kan niet begrijpen dat de minister operator Bristow ondersteunt en deze niet hoeft te voldoen aan de Europese operationele en veiligheidsregels en regels op het gebied van rust- en werktijden. Ruud Stegers, bestuurslid van de VNV: "Een ontheffing op deze regelgeving is een no go."
De problematieken die nu spelen zijn de volgende:
- Europese operationele en veiligheidsregels en regels op het gebied van rust- en werktijden worden niet nageleefd.
- Het feit dat Bristow later operationeel conform is in tegenstelling tot zijn aanbestedingsdossier (en daardoor voordeel kreeg bij de gunning)
- Het gebruik van luchthaven Midden-Zeeland (EHMZ) die volgens twee organisaties van omwonenden overlast geven en deze eisen dat de provincie Zeeland de overlast aanpakt van de reddingshelikopters die sinds november 2022 het vliegveld gebruiken.
Het dossier 'kustwachthelikopter' blijft sinds jaren voor ruis zorgen terwijl deze in de praktijk door de bemanningen prima wordt uitgevoerd. Dat was bij NHV en nu ook bij Bristow het geval. Maar het is wel hoog tijd dat deze problematieken uit de wereld worden geholpen. Misschien moet men wel rond de tafel met NHV om de Pistoolhaven te kunnen gebruiken, waar geen overlast is voor de omwonenden. En moet de minister Bristow wel houden aan de regelgeving...
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Fotoreportage © Wytze Adriaanse - met onze dank