Bezig met laden...

Logboek

DHC 302sqn in Ft Hood start 4e CH-47F MYCAAS II transitieopleiding

DHC 302sqn in Ft Hood start 4e CH-47F MYCAAS II transitieopleiding

De transitie van de huidige Chinook CH-47D en CH-47F naar de nieuwste CH-47F MYCAAS II is in volle gang.

Boeing heeft reeds 6 nieuwe Chinooks afgeleverd op het 302sqn in Ft Hood (US) voor de opleiding van Chinook piloten. Er werden ook reeds 5 nieuwe Chinooks geleverd aan het 298 Sqn op de basis Gilze-Rijen en drie nieuwe Chinooks staan op de basis Woensdrecht bij DMO om de laatste aanpassingen te doen voor deze ook aan het 298 Sqn op Gilze-Rijen worden overgedragen.

Boeing is nu bezig met de ombouw van zes 'oude' Foxtrots naar de CH-47F MYCAAS II versie.

Op Ft. Hood in de US is het 302 Sqn net begonnen met reeds de 4e transitieopleiding om de Chinook piloten klaar te stomen om met de nieuwe CH-47F MYCAAS II Chinooks te vliegen. (zie onderstaande video)

Voormalig commandant van het Chinook 298 Sqn, Niels van den Berg, vertelde in mei in een interview in ons artikel: "Vliegen met de nieuwe helikopter kan zeker niet zomaar voor onze piloten. De stap van de CH-47 Delta-versie uit 1996 naar de Foxtrot-versie die in 2012 in dienst kwam, was vrij klein. De cockpit was nagenoeg hetzelfde. Dat is niet zo bij de ‘CH-47F Multi Year II Common Avionics Architecture System’ – afgekort MYII CAAS. Het cockpitsysteem is volledig anders dan wat we kennen. Vergelijk het met een transitie van Windows naar Mac en dan maal tien.”   

Toch verloopt deze omvangrijke transitie snel en zonder noemenswaardige problemen. DHC (Defensie Helikopter Commando) doet hier een prima en snelle job. Intussen werden ook reeds een aantal goede 'oude' Chinooks uit dienst genomen. Wat hiermede zal gebeuren is nog niet bekend. 

Als de transitie achter de rug is zullen er vijf nieuwe Chinooks in Ft. Hood blijven vliegen voor opleiding en vijftien bij het 298 Sqn op de Basis Gilze-Rijen.

Foto copyrights: Yannick dK - http://hydraphotography.nl/

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *