Bezig met laden...

Logboek

Russian Helicopters verkoopt haar VRT500 na Nederland ook in Maleisie

Russian Helicopters verkoopt haar VRT500 na Nederland ook in Maleisie

Gedurende het Internationale Lucht- en Ruimtevaartsalon MAKS 2019 in Moscou maakte VR-Technologies bekend dat het een distributieovereenkomst heeft gesloten met Ludev Aviation uit Maleisie. VR-Technologies is het bedrijf binnen de Russian Helicopter groep die de VRT500 helikopter ontwerpt. Onder deze overeenkomst zal Ludev de marketing en verkoop van de nieuwe VRT500 helikopter in Maleisie voor haar rekening nemen. 

Ludev Aviation heeft bij de start van de overeenkomst een intentieverklaring ondertekend voor de aankoop van vijf helikopters VRT500. De levering van deze helikopters zou starten in 2023/2024. Hoeveel Ludev Aviation gaat betalen voor de VRT500 is niet bekendgemaakt.

De Russian Helicopters VRT500 is ook in Nederland bekend geworden omdat Heliflight als eerste Europese helikopteroperator voor de VRT500 gekozen heeft. Wanneer Heliflight zijn helikopter zal krijgen is niet bekend maar we vermoeden dat 2024 de vroegst mogelijke datum zal zijn.

Het ontwerp en de ontwikkeling van de VRT500 is reeds goed gevorderd en we mogen verwachten dat de test met het eerste prototype eind 2020 zullen starten. Met wat geluk zou de VRT500 tegen eind 2022 zijn EASA certificatie kunnen krijgen. 

Algemeen Directeur van VR-Technologies, Alexander Okhonko, ziet goede verkoopmogelijkheden voor de VRT500 zowel in Europa als in Asie.  Als directe concurrenten zien we niet alleen de Bell 505 JetRanger en de Robinson R66 maar ook een aantal lichte 6-zit helikopters. Veel zal natuurlijk afhangen van de prijs van de VRT500.

De specificaties van deze VRT500 helikopter zijn als volgt:

  • Vliegbereik van 860 km
  • Kruissnelheid van 225 km/h
  • Max. vliegtijd van 5,8 uren
  • Nuttige lading: 730 kg 
  • MTOW (Maximum take-off weight): 1.600 kg 
  • Kruissnelheid: 230 km/h 
  • Maximum Snelheid: 250 km/h 
  • Maximum vlieghoogte: 6.100 m
  • Aantal passagiers: 1 piloot en 5 passagiers
  • Inclusief gescheiden vrachtruimte.

Fabrikant VR-Technologies is sinds de presentatie van het nieuwe model in Rusland in de zomer van 2018, volop bezig met de ontwikkeling van een elektrisch auto-rotatiesysteem. Als dit lukt zou de mono-turbine helikopter ook kunnen worden ingezet voor opdrachten die nu uitgevoerd worden door bi-turbine helikopters. Afwachten hoe dit zal gecertificeerd worden maar dit zou een zeer sterk verkoopargument kunnen worden voor de VRT500.

De VRT-500 heeft een rotorsysteem met de dubbele rotor, ook wel een coaxiale aandrijving genoemd. Dit is een gerenommeerd systeem wat al lange tijd door Kamov helikopters wordt gebruikt. Dit systeem staat garant voor een belangrijke geluidreductie door het ontbreken van de staartrotor.

En nu nog een paar jaar wachten.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *