We kregen van Curti Aerospace een informatiebrochure van hun Zefhir helikopter die ze voor het eerst op de Aero in Friederichshafen hebben voorgesteld.
Waar we eerst dachten dat het toestel de zoveelste poging zou zijn om een lichte 2-zitter te bouwen met een beperkt budget hebben we toch onze mening moeten herzien; het toestel is wel degelijk een nieuwe generatie in de lichte helikopters. Overigens werd de ontwikkeling van het toestel financieel ondersteund door het Disrupt programma van de Europese Commissie.
Wat onze mening deed herzien zijn volgende eigenschappen van het nieuwe toestel:
- de tweezitter is uitgerust met een glass cockpit
- zowel de hoofdrotor als de staartrotor zijn uitgevoerd met carbon rotorbladen die bijna een onbeperkte levensduur garanderen
- het ganse frame is opgebouwd uit lichte en ijzersterke composiet materialen
- de helikopter is uitgerust met een turbine motor (turboshaft) van PBS Velka Biter
- de helikopter heeft een veiligheidsuitrusting in de vorm van een ballistische parachute van fabrikant Junker
- de Italiaanse design is modern en in een windtunnel geoptimaliseerd.
Het toestel is duidelijk niet op een nacht gebouwd en vloog zijn maidenvlucht reeds in Juni 2017. Nadien werd het verder geoptimaliseerd en er werden intussen vele uren in het vliegboek ingeschreven.
Curti Aerospace heeft voor het toestel een type certificatie aangevraagd in de Duitse Ultra Light categorie. Het toestel zal verkrijgbaar zijn in een kitvorm en de prijs zou zowat 300.000 euro bedragen maar we kregen hiervan geen bevestiging.
Hier kun je de volledige specificatie van de nieuwe Zefhir nog eens nalezen.