Het Belgische ScioTeq (de vroegere avionica divisie van Barco) heeft de RDU-4208 LAD gelanceerd, het nieuwe volledig redundante Large Area Display (LAD) dat kan worden ingezet in nieuwe helikoptercockpits en ook kan worden gebruikt voor cockpit-upgrades.
In haar persbericht zegt ScioTeq dat de RDU-4208 LAD geschikt is voor extreme omgevingen zoals militair luchtvervoer en helikopters. Jan Deraedt, productmanager, heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe LAD de nieuwe marktstandaard zal worden.
"De volledig redundante LAD kan worden ingezet in nieuwe helikoptercockpits, maar is ook perfect voor cockpit-upgrades, bijvoorbeeld met de kleurafstemmingsmogelijkheden die het mogelijk maken om de bestaande kleurprestaties van het scherm na te bootsen", aldus Deraedt. “Vanwege de geminimaliseerde SWaP-C-signatuur is de RDU-4208 LAD zeer geschikt voor installatie in zeer kleine ruimtes, zoals helikopters of straaljagers waar hij nooit interfereert met het traject van de schietstoel. Zoals met alle ScioTeq-displays voor luchtvaartelektronica, is de LAD certificeerbaar tot DO-178C Level A voor software en DO-254 Level A voor hardware.”
Vanwege de in-house ontwikkelde backlight-technologie, voldoet het Large Area Display aan NVIS klasse B en A en doet het geen concessies aan de prestaties van het volledige kleurengamma in de DAY-modus. De interne optische binding van het scherm zorgt ervoor dat de reflecties worden geminimaliseerd, wat resulteert in een volledig zonlicht afleesbaarheid bij minimaal stroomverbruik.
Het toetsenbord is aan de voorkant gemonteerd, voor eenvoudige vervanging in de helikopter of het vliegtuig. Het redundante multi-touch touchscreen is compatibel met elk type stylus, inclusief alle soorten handschoenen, en werkt zelfs in de zwaarste EMC-omgevingen. De LAD is volledig MIL-STD gekwalificeerd (milieukwalificatie voor MIL-STD-810G, EMI/EMC-kwalificatie voor MIL-STD-461E en vermogenskwalificatie voor MIL-STD-704E)
ScioTeq is al 35 jaar actief op de markt voor elektronische displays. Het was aanvankelijk een divisie van Barco, maar is nu een onafhankelijk bedrijf. Het bedrijf speelt nu in op een nieuwe tendens op gebied van de 'glass cockpit'. Waar de eerste generatie digitale cockpits de individuele analoge meettoestellen vervingen in een paar separate displays (PFD en MFD als back-up) zien we nu dat ScioTeq en een paar andere fabrikanten een tweede generatie op de markt brengen die alles in een 'large display' samenbrengt. Deze LAD (Large Area Display) is zelf volledig redundant en heeft een 'touch interface' heeft waardoor de bedieningselementen allemaal ingebouwd zijn.