In een kort bericht meldt persbureau Reuters op 18 juni dat Airbus Helicopters een demonstrator zou plannen van het X9 project.
Dit project kwam in het daglicht wanneer toenmalig Airbus Helicopters CEO, de Duitser Lutz Bertling, op 2 augustus 2012 het bestaan ervan bevestigde. De X9 zou ontwikkeld worden om op termijn de opvolger te worden van de Airbus H145.
Niet lang na het aantreden van Guillaume Faury, de huidige CEO van de Airbus Groep, als CEO van Airbus Helicopters werden nieuwe en dure projecten allemaal onder de loupe gehouden en verdween de X9 in de ijskast. De Airbus H160, een Franse ontwikkeling die bijna klaar was bleef overeind en is intussen reeds in productie. Ook de huidige CEO van Airbus Helicopters, Bruno Even, bevestigde enige tijd geleden dat het productportfolio van Airbus Helicopters geen grote nieuwe ontwikkelingen nodig had.
Intussen is de Airbus H145 uitgegroeid tot een van de sterkhouders van de Airbus portfolio maar is het niet ondenkbaar dat Airbus Helicopters nu ook kijkt naar de toekomst na de H145, een helikopter die ontwikkeld werd in de jaren '90.
We vroegen Airbus Helicopters of er 10 jaar later nog een X9-project is en kregen het volgende antwoord:
Als marktleiders kijken we natuurlijk naar de volgende generatie helikopters. We werken momenteel aan verschillende onderzoeks- en technologiestenen die erop gericht zijn onzehelikopters efficiënter te maken en tegelijkertijd prestaties en missieflexibiliteit te bieden. Sommigen van hen worden programma's en sommigen van hen niet omdat het de markt is die ons vertelt wanneer er behoefte is aan een nieuw product. Momenteel zijn onze lichte bi-turbine helikopters (nvdr: de H135 & H145 ) bestsellers met meer dan 65% van de civiele en parapublieke markt.
Airbus Helicopters ontkent noch bevestigt het bestaan van het project X9. Door het project X9 niet simpelweg te ontkennen mogen we aannemen dat er geen rook is zonder vuur. Dat Airbus in antwoord spreekt over de H135 en de H145 is misschien toch een hint...
Wordt ongetwijfeld vervolgd...