Airbus Helicopters is begonnen met het testen van de autonome start- en landingscapaciteiten op zee van haar nieuwste VSR700, een onbemande militaire helikopter UAS) die wordt ontwikkeld in het kader van het SDAM-programma (Système de drone aérien de la Marine), uitgevoerd door de DGA (Direction générale de l'Armement - het Franse directoraat-generaal bewapening) voor de Franse marine.
De proeven werden uitgevoerd met een optioneel bestuurde helikopter OPV) op basis van een aangepaste Guimbal Cabri G2 uitgerust met een autonoom start- en landingssysteem speciaal ontwikkeld voor de VSR700. Deze vluchttestcampagne maakt de weg vrij voor de komende demonstratie van de VSR700, op zee, aan boord van een fregat van de Franse marine.
"Deze tests in reële maritieme omstandigheden vormen een cruciale stap in de richting van de campagne die we later dit jaar op zee zullen voeren met de DGA en de Franse marine", legt Nicolas Delmas, hoofd van het VSR700-programma voor Airbus-helikopters, uit. "We hebben de unieke autonome start- en landingsmogelijkheden van de VSR700 gedemonstreerd. We hebben ook bewezen dat het toestel en de interface van het commandostation aan boord van een schip optimaal functioneren in de meest realistische omstandigheden."
De testcampagne werd uitgevoerd voor de kust van Brest, Frankrijk, aan boord van een civiel schip uitgerust met een helikopterlandingsdek en in aanwezigheid van experts van de DGA. Naast het demonstreren van het ATOL-systeem dat is ontwikkeld voor de VSR700, werden de proeven ook gebruikt om de naderingsprocedures voor de VSR700 te beoordelen. De VSR700-vluchtmogelijkheden werden getest ien vergeleken met de gevraagde ontwikkelingsdoelstellingen en bevestigden dat deze volledig in overeenstemming zijn met marine-operaties.
Zowel de semi-autonome als de volledig autonome modi van het ATOL-systeem werden met succes gedemonstreerd in verschillende situaties'. De VSR700 maakt gebruik van Airbus DeckFinder om autonoom opstijgen en landen van het scheepsdek mogelijk te maken in alle weersomstandigheden, overdag of 's nachts. In totaal vonden 150 autonome starts en landingen plaats. Ook de handling en manoeuvering met de VSR700 op het scheepsdek, werden getest.
Ontworpen om samen met andere scheepsuitrustingen te werken, is de VSR700 een UAS in het maximale startgewichtbereik van 500 tot 1.000 kg. Het biedt de beste balans tussen laadvermogen, uithoudingsvermogen en operationele kosten. Het is in staat om meerdere full-size marinesensoren voor langere perioden te dragen en kan opereren vanaf bestaande schepen, naast een helikopter, met een lage logistieke voetafdruk.
Het eerste prototype van de VSR700 voerde zijn eerste vlucht uit in 2020 en breidde zijn vluchtmogelijkheden verder uit in 2021. In april 2021 bestelde het Franse DGA een tweede prototype van de Airbus VSR700 om zich te concentreren op proeven met SDAM-vereisten en om een bredere, snellere ontwikkeling mogelijk te maken.
Technische informatie over de VSR700: klik hier
Vorige artikels over de VSR700: klik hier
Onderstaande video: testvlucht van de VSR700 in juni 2021
Foto's © Airbus Helicopters