Het is een tijdje stil geweest rond de Duitse onderneming e-volo GmbH en het project Volocopter VC200. Maar achter de schermen bleef er maximale bedrijvigheid om het project in goede banen te leiden. e-volo is net begonnen met de vluchttesten van zijn tweezitter, elektrisch aangedreven helikopter, de Volocopter VC200.
De eerste onbemande vliegtesten werden afgelopen November op een vliegveld bij Karlsruhe (nabij de fabriek van e-volo) gehouden. De testen lieten de mogelijkheid om een aantal technische nieuwigheden uit te testen die nog niet bestaan op dergelijke kleinere tweepersoons-helikopters.
De automatische hoogtecontrole, de position hold functie en de automatische landing werden met succes op het prototype uitgetest. De combinatie van deze systemen laat de Volocopter VC200 toe om op een bepaalde positie te blijven vliegen / hoveren zelfs in hevige turbulentie of wind. Het hoogtecontrole systeem laat toe om zeer precieze en zeer zachte landingen landen te maken. De vliegtesten hebben de nodige praktische bewijzen geleverd dat de systemen perfect werken in een echte vliegomgeving.
Gedurende de vliegtesten mocht e-volo CEO Alex Zosel het toestel zelf ook eens met de joystick op afstand besturen. Hij was meer dan geschrokken hoe makkelijk hij de Volocopter VC200 kon besturen. Zo een helikopter besturen wordt een revolutie in de helikopterwereld; dit is geen verbetering maar een complete andere en vooral simpelere en veiligere manier van besturing.
De onbemande vliegtesten werden uitgevoerd met een gewicht van 120 kilo om het gewicht te simuleren van de piloot. e-volo maakt zich sterk dat het binnenkort alle goedkeuringen zal hebben om ook de bemande vliegtesten te starten.
Naast deze simpele besturing heeft de Volocopter VC200 heeft een aantal unieke karakteristieken waaronder de zero-emissie elektrische aandrijving, het ontbreken van een staartrotor met alle gevaren van dien en de extreem lage geluidbelasting. De batterij laat vandaag maar een 20 minuten vlucht toe mar e-volo voorspelt reeds een uur in de nabije toekomst en andere technologien zoals "high-performance brandstofcellen" zullen vermoedelijk de energie van de toekomst uitmaken voor de Volocopter VC200. De komende tweezitter Volocopter zal gebouwd worden met een hybride aandrijving.