De Italiaanse Finmeccanica groep, eigenaar van onder andere AgustaWestland en treinbouwer AnsaldoBreda, heeft haar greep en controle op haar dochtermaatschappijen stevig versterkt.
De luchtvaart en defensiebedrijven die 100% dochters zijn, worden omgevormd naar divisies van het nieuwe Finmeccanica bedrijf die naast haar holding functie en sterk operationele en controlerende functie zal hebben. Het is duidelijk de bedoeling om de divisies zowel op financieel als op legaal vlak vanuit het moederbedrijf te besturen. De Indiase omkoopaffaire bij AgustaWestland en de zware problemen met de treinen bij AnsaldoBreda hebben de Raad van Bestuur van Finmeccanica tot deze beslissing gebracht.
De treinafdeling, die zowel in België als in Nederland voor veel commotie heeft gezorgd en waar de groep zware verliezen heeft geleden, is in de etalage gezet; het bedrijf wordt gewoon verkocht. Ook een paar andere bedrijven van de groep, Thales Alenia, MBDA en DRS kunnen voor de Raad van Bestuur beter van de hand worden gedaan.
AgustaWestland van zijn kant blijft een strategisch bedrijf voor de groep en zal als divisie meer controle en attentie krijgen. De innoverende productontwikkelingen (zoals project Zero - zie video) worden niet afgeremd en we zien de huidige reorganisatie dan ook als een gezonde "clean up". Er is zeker plaats voor een sterk helikopterbedrijf in Europa naast Airbus Helicopters en AgustaWestland heeft zowel de traditie als de technologie in huis om dit te verwezenlijken. Als dit nu kan worden gerealiseerd met een gezonde commerciële politiek zal dit de toekomst van de onderneming ten goede komen.