Bezig met laden...

Logboek

Beschikbaarheid van de NH90 - een blijvende uitdaging

Beschikbaarheid van de NH90 - een blijvende uitdaging

Het is niet de eerste keer dat we het in deze rubriek hebben over de beperkte beschikbaarheid van de NH90 helikopters.

Het is intussen gemeengoed geworden dat de legercommandanten na lang aarzelen hun verhaal doen waarom ze steeds weer moeilijkheden hebben om hun piloten en boordpersoneel voldoende te trainen of om hun opdrachten tijdig en correct uit te voeren.

Afgelopen week was het niet anders. Op vraag van journalisten en van een Franse volksvertegenwoordiger moest Defensie informatie opbiechten over de beschikbaarheid van de NH90 helikopters. In 2018 was de beschikbaarheid van de NH90 TTH 30,4%, van de NH90 NFH 35,5%. Bijna drie jaar later zou dit nog steeds onder de 50% zijn.

Admiraal Christophe Prazuck verklaarde dat voor 1 vlieguur men 30 werkuren moet rekenen van het onderhoudspersoneel. Volgens hem zijn 'kinderziekten' en corrosieproblemen bij de NH90 NFH de grote boosdoeners maar ook het vele noodzakelijke onderhoud.

Ook het Australische leger was vorige week in het nieuws met haar NH90 toen bekend werd dat ze $37 miljoen spendeerden om Leonardo AW139 helikopters in te huren om zo de beschikbaarheid van haar helikoptervloot te garanderen. De media schreeuwden moord en brand over een miljarden dollar kostende NH90 programma dat telkens weer faalt.

En niet langer dan twee weken voordien moesten de Australiërs hun NH90 vloot aan de grond houden omwille van een veiligheidsrisico in het onderhoudsplan. En dat terwijl Defensie er openlijk aan denkt om haar NH90 marine-versie te vervangen door Sikorsky SeaHawk helikopters.

En het is lang niet alleen Frankrijk of Australië; hieronder even een geheugenopfrissing.

Noorwegen

  • NH-90 meer dan 10 jaar te laat geleverd
  • Status 2019
    • de nood voor onderdelen is 15 maal groter dan gepland (extra kosten)
    • er zijn 800 wijzigingen aangebracht sinds het eerste toestel werd uitgeleverd in 2011
    • de geleverde NH-90 helikopters hebben gemiddeld 20 tot 25% operationele inzetbaarheid 
    • het Noorse Leger heeft 8 miljard NOK (€830 miljoen) gespendeerd aan dit project (een gemiddelde van €60 miljoen per toestel) 

Australië

  • Reeds in de knoei in 2014 - rapport van een audit 
  • reeks aanpassingen nodig (zelfverdediging, cargo haak, zetels)
  • zie hoger

Duitsland

  • december 2019: slechts 9 van de 75 NH90 helikopters beschikbaar
  • problemen met piloten en hun licenties omdat er geen voldoende vlieguren beschikbaar zijn om licenties te behouden

Nederland

  • Kreeg als 'early bird' alle toestellen in voorlopige configuratie die moesten worden omgebouwd naar FOC (full operational configuration) - is nog niet volledig afgewerkt
  • Kreeg te maken met zeer intensieve corrosie op helikopters die op zee moesten opereren
  • Na retrofit naar FOC configuratie moeten er nu upgrades gebeuren 

België

  • leveringen met jarenlange vertraging waardoor de Seakings jaren langer dan voorzien in dienst moesten worden gehouden (wellicht een besparing voor de schatkist want een vlieguur van de Seaking kostte €5.000, de NH90 NFH kost €25.000+ per vlieguur) 
  • verslag van het Rekenhof - FOC niet te bereiken
  • Defensie beslist om slechts 600u meer te vliegen met de NH90 TTH (ipv 1.000u)  
  • geruchten gaan dat de NH90 TTH in 2024 worden verkocht 
  • Defensie werkt aan een 'helikopter plan' 

 

Een triest maar onvolledig overzicht van publiek beschikbare informatie. Waar de parlementen niet direct informatie opvragen blijven vele problemen bedekt met de mantel van de militairen. Het is niet leuk om je gebrekkige beschikbaarheid als leger te moeten toegeven... 

Er zijn acties ondernomen om de beschikbaarheid te verbeteren door onderhoudsintervallen te verbeteren (groot onderhoudsinterval van 900u -> 600u), onderdelenvoorziening te verbeteren en kinderziekten op te lossen maar toch blijft de NH90 kampen met een zwakke beschikbaarheid waar blijkbaar geen enkele Defensie een pasklare oplossing voor heeft. 

We blijven dit opvolgen.

Foto credit: BAF Adjt D. Ryckewaert

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *