Sikorsky heeft in de marge van de HeliExpo 2024 zijn plan onthuld voor het bouwen, testen en vliegen van een HEX-VTOL , een hybride-elektrische verticale start- en landing demonstrator, met een met tiltrotor en tiltvleugel.
Het ontwerp is het eerste in een reeks grote VTOL-vliegtuigen van de volgende generatie – variërend van meer traditionele helikopters tot vleugelconfiguraties – die een verschillende mate van elektrificatie zullen hebben, en een geavanceerd autonomiesysteem voor optioneel bestuurde vluchten. Gezien de beperkingen van huidige en toekomstige energie-densiteit is een hybride VTOL de enige mogelijkheid om afstand, snelheid en gewicht met elkaar te verzoenen.
“We stoppen nooit met innoveren bij Sikorsky”, aldus Sikorsky-president Paul Lemmo. “Autonomie en elektrificatie zullen een transformerende verandering teweegbrengen in de vliegveiligheid en operationele efficiëntie van grote VTOL-vliegtuigen. Ons HEX-demonstratieprogramma zal waardevolle inzichten opleveren als we kijken naar een toekomstige familie van VTOL's die zijn gebouwd op de schaal en voorkeursconfiguraties die relevant zijn voor commerciële en militaire klanten.”
Het HEX-programma zal inzetten op een bereik van meer dan 925 km aan hoge snelheid, met minder mechanische systemen om de complexiteit te verminderen en lagere onderhoudskosten.
Sikorsky Innovations, de prototypinggroep van het bedrijf, en GE Aerospace leggen de laatste hand aan ontwerpen voor de bouw van een testbank voor hybride elektrische energiesystemen met een elektromotor van 600 kW.
Het testbank is een eerste stap om de vliegprestaties van de HEX-demonstrator te evalueren – een VTOL van maximaal 4.100 kg met een turbogenerator van de 1,2 MW-klasse en bijbehorende vermogenselektronica.
“Binnen de elektrische pijler van Sikorsky ontwerpen we elektromotoren, vermogenselektronica, onze eigen hardware en eigen besturing”, aldus Igor Cherepinsky, directeur van Sikorsky Innovations. “HEX zal deze componenten integreren en de groeiende mogelijkheden van onze MATRIX™-autonomiesuite en het potentieel voor onderhoudsvrije systemen onder de aandacht brengen.”
Sikorsky Innovations werd in 2010 opgericht om de technologische uitdagingen op het gebied van de snelheid, autonomie en intelligentie van de roterende vleugels te overwinnen.
Foto's © Sikorsky Helicopters