De helikopterindustrie wacht met spanning op de certificatie door de FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, van de Bell 525. De super-medium helikopter werd voor het eerst aangekondigd op de Heli-Expo in 2012 en is nu 12 jaar later nog steeds in de running voor zijn certificatie in de US.
Reden voor deze vertraging was een dodelijke crash van het prototype in 2016, toen de FAA net speciale voorwaarden had opgelegd bij gebruik van het FBW (fly-by-wire besturingssysteem). De Bell 525 was toen, en nog steeds vandaag de eerste commerciële helikopter met een fly-by-wire helikopter, waarbij de besturing van de cyclic, de collectief en de pedalen wordt overgebracht naar de rotoren door elektrische signalen in plaats van mechanische en/of hydraulische systemen (meer info hieronder).
Het toestel in de klasse met een MTOW (bruto opstijg gewicht) van 20.000 pond wordt verwacht om in de offshore markt de Sikorsky S-92 en de Airbus H225 te beconcurreren en deels te vervangen. De Bell 525 kan in een offshore uitvoering tussen de 16 en 19 passagiers vervoeren. De Noorse oliemaatschappij Equinor kocht op de Heli-Expo 2024 tien Bell 525's voor haar offshore activiteiten op de Noordzee. De leveringen zullen naar verwachting in 2026 beginnen.
Lisa Atherton, CEO van Bell, zei recent in een interview met helikoptermagazine Vertical, dat ze verwacht dat Bell dit jaar eindelijk de typecertificering voor zijn 525 Relentless zal verkrijgen, aangezien het bedrijf "grote vooruitgang" heeft geboekt bij de FAA. "We zijn er echt dichtbij," vertelde Atherton toen haar werd gevraagd naar een certificering. "Ik kan je geen datum geven, dat is aan de FAA, maar we werken nauw samen met hen en zetten stappen vooruit.", voegde ze toe.
Bell gelooft rotsvast in zijn 525. Zo zei Danny Maldonado, Chief Commercial Officer: "De Bell 525-technologie biedt een generatiesprong voorwaarts en zal een revolutie teweegbrengen in offshore olie- en gasactiviteiten door verbeterde veiligheidsmogelijkheden, betrouwbaarheid en geoptimaliseerde operaties te bieden."
Over FBW (Fly-By-Wire) besturing
Fly-by-wire-technologie is het gebruik van elektronische signalen om de stuurcommando's van een stuurorganen in de cockpit van de helikopter door te geven aan de hydraulische actuatoren van de hoofd- en staartrotor. Ook kenmerkend voor een fly-by-wiresysteem is dat ook een computer in het systeem is opgenomen en dat gebruik wordt gemaakt van sensoren voor de terugkoppeling. Verdere info over de Bell 525 FBW.