Safran Helicopter Engines heeft met succes grondtesten voltooid van een "meer elektrische" variant van zijn Tech TP-turbopropmotor in zijn fabriek in Tarnos. De op de helikopterturbine Ardiden 3 gebaseerde technologische demonstrator bevat technologieën van het Clean Sky-1 ACHIEVE-project, wat resulteert in efficiëntere en duurzamere bedrijfsmodi.
ACHIEVE (Advanced mechatronics devices for a novel turboprop electric starter-generator and health monitoring system) is een Clean Sky-project dat wordt gecoördineerd door de Britse University of Nottingham en wordt ondersteund door NEMA Ltd en Power System Technology. Binnen dit project is een innovatieve en krachtigere elektrische motor-generator ontwikkeld en geïntegreerd in de Tech TP propeller en de accessoires gearbox. Dit apparaat bestaat uit een elektrische motor, een elektronische stroomomvormer en bijbehorende controllers.
Het maakt het mogelijk om een propeller of een proprotor elektrisch aan te drijven, waardoor nieuwe bedrijfsmodi mogelijk worden, zoals taxiën zonder rechtstreeks gebruik te maken van de hoofdturbinemotor of elektrische assistentie tijdens de vlucht. Dit bespaart brandstof en vermindert geluid en emissies, wat resulteert in een duurzamere bedrijfsvoering.
Didier Nicoud, Safran Helicopter Engines EVP Engineering zei: "Het benutten van hybride elektrische technologieën is een belangrijke pijler in onze strategie om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
ACHIEVE Tech TP maakt ook de weg vrij voor een nieuwe Clean Aviation-demonstrator beheerd door HE-ART (Hybride-elektrisch voortstuwingssysteem voor regionaal AiRcrafT) consortium. Tegen 2025 is HE-ART, dat 38 partners samenbrengt (met Safran Helicopter Engines als technisch coördinator), van plan om tegen 2025 een hybride elektrische voortstuwingsmotor te testen die bedoeld is voor regionale turbopropvliegtuigen."
Tech TP is een technologie-demonstrator die is ontwikkeld als onderdeel van het Europese Clean Sky 2-onderzoeksprogramma. Hij beschikt over 18% minder brandstofverbruik en CO²-emissies in vergelijking met vergelijkbare turbinemotoren die momenteel in gebruik zijn. Het is geoptimaliseerd voor operaties op middelhoge en grote hoogte (45.000 voet) en zal bijzonder eenvoudig te bedienen zijn, dankzij een innovatieve gashendel gekoppeld aan een Full-Authority Digital Engine and Propeller Control (FADEPC) computer. Aan dit project werken meer dan 20 partners uit acht Europese landen mee.
Clean Sky 1 en 2 zijn de Europese luchtvaartonderzoeksprogramma's die aan Clean Aviation voorafgingen. Clean Aviation, gelanceerd in november 2021, is het publiek-private partnerschap van de Europese Commissie voor duurzame luchtvaart.