
EASA, de Europese luchtvaartautoriteit, heeft zijn verslag en analyse over de luchtvaartveiligheid in het jaar 2024 gepubliceerd.
Zoals steeds boordevol data en nuttige informatie over de vliegveiligheid in Europa in het jaar 2024. Nu de Covid-19 vliegbeperkingen de vergelijkingen niet langer verstoren hebben we in dit rapport terug een normale vergelijkingsbasis.
Ongevallen en incidenten met commerciële en niet-commerciële helikopters
in alle EASA-landen samen | Gemiddelde vorige 10 jaar | FY 2024 | Verschil % | Opmerking |
Dodelijke ongevallen | 8,2 | 7 | -14,6% | |
Niet dodelijke ongevallen | 35,3 | 37 | +4,8% | |
Zware incidenten | 14,4 | 38 | +163% | |
Totaal met CS27 helikopters | 43 | 58 | +34,8% | heli < 3.175 kg |
Totaal met CS29 helikopters | 7,5 | 24 | +220% | heli > 3.175 kg |
Overlijdens | 19,1 | 14 | -26,7% | |
Zwaargewonden | 10,9 | 14 | +28,4% |
Dat de zware incidenten tegen de trend in, met 163% stijgen is niet direct verklaarbaar. Ook andere meetpunten zijn eerder stijgend in vergelijking met het 10-jarig gemiddelde. Zoals steeds blijft het aantal gevallen bij de lichte CS27 helikopters vrij hoog door invloed van de trainingsmissies en de private vluchten.
Er waren in 2024 totaal 4.126 lichte helikopters ingeschreven in alle landen van EASA samen en 734 zware helikopters.
De EASA Safety Review 2025 voor helikopters kun je hier lezen; het volledige rapport voor alle luchtvaarttuigen lees je hier.
Rapport & foto © EASA