Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit de Benelux luchtvaartregisters

Nieuws uit de Benelux luchtvaartregisters

Nieuwe Gazelle ingeschreven als OO-VDA

Op 20 januari 2023 werd een knappe Gazelle, origineel afkomstig van de Franse ALAT (Aviation Légère de l'Armée de Terre), ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister met registratie OO-VDA. Het toestel behoort toe aan de firma Reliv (Kortrijk), Tuur Vanden Abeele. 

Het toestel werd gebouwd in 1983 en bleef in dienst van de ALAT met registratie 4038-GJR tot 2009. Nadien kreeg het de burgerlijke registraties F-MBWJ en F-MGJR in het Franse luchtvaartregister. Het bleef er vliegen tot 19 juni 2012.

Op 29 januari 2023 werd na inspectie bij Gazelle-specialist Xavier De Tracy, het toestel voor het eerst weer opgestart voor een grondtest. Zelfs na 10 jaar stilstand deed de Gazelle het perfect. Zie video hieronder van deze eerste turbine-grondrun.

Binnen enkele maanden zal dit toestel in de Benelux rondvliegen. 

 

Airbus Dauphins met registratie PH-HHN en PH-HHM 

De twee Airbus Dauphin helikopters die Heli Holland in april 2021 op zijn naam liet registreren onder PH-HHN en PH-HHM werden op 16 januari 2023 ambtshalve uitgeschreven uit het NL-luchtvaartregister wegens verlopen van het luchtwaardigheidsattest.

Beide toestellen waren tot 2018 in het Deense luchtvaartregister ingeschreven voor het vroegere Dancopter, nu NHV.

Voor zover ons bekend hebben beide toestellen nog nooit gevlogen voor Heli Holland en staan ze nog steeds in Nederlandse Emmer-Compascuum.

 

Crash van de Airbus H130 met registratie OO-PAT

Na drie jaar zonder helikopterongevallen in België crashte de Airbus EC130B4 met registratie OO-PAT op 7 januari 2023 bij het opstijgen vanop de helihaven EBPW te Spiere Helkijn.

De Franse BEA, onderzoeksorganisatie voor luchtvaartongevallen, die bij de crash is betrokken als 'land van de fabrikant Airbus' deelde mee dat bij het instellen van vol vermogen en het starten van de voorwaartse translatie de piloot een ernstige gierbeweging naar links ondervond. 

Na het verliezen van hoogte tijdens een volledige rotatie van 360 ° tegen de klok in van de romp, raakt de helikopter eerst de grond, op het grasveld van de helihaven, met de rechter landingsskid.   

Gelukkig waren er geen slachtoffers te betreuren maar de schade aan het toestel is volgens de BEA zeer aanzienlijk.  

 

Agusta A109C met registratie OO-AAN

Deze Agusta A109C uit 1991 met serienummer 7653 werd op 26 februari 1998 in het Belgisch luchtvaartregister ingeschreven en reeds op 29 juni 1998 terug uitgeschreven. Voordien was het toestel actief als N1ZN. Na juni 1998 werd het geregistreerd als F-GPBS en daar uitgeschreven op 15 februari 1999.

Het toestel werd op 19 november 1999 ingeschreven in de US als N910EM en nadien als N910ES tot 14 april 2022. Het toestel zou verkocht zijn en worden ingeschreven in El Salvador.

Volgens FlightAware was het toestel laatst in de lucht als N910EM op maandag 19 februari 2018. Het vloog lange tijd als HEMS-helikopter voor de Amerikaanse lucht medische dienst Lifeflight of Maine.

 

Robinson R44 Clipper 2 met registratie OO-TOR

De knappe R44 Clipper 2 vloog van 2005 tot 2017 bij Toran, Roeselare als OO-TOR. In 2017 verhuisde het toestel via de Duitse dealer Startrade Heli naar de US waar het de registratie N833BE kreeg bij TJ Helicopters in Kodak, Tennessee.

Op 14 februari 2019 kreeg het met Western Kentucky Leasing een nieuwe eigenaar en een nieuwe registratie als N144WK.

Het toestel is er nu actief in de landbouw als 'pest control' helikopter.

 

Laatste Airbus H155 Dauphin naar Air Greenland

De zesde en laatste Airbus H155 Dauphin verkocht door NHV aan Air Greenland is intussen ook reeds in de rode kleur van Air Greenland omgetoverd. Het is de AS365N4 met serienummer 6842 en registratie OO-NHJ die binnenkort naar Groenland vertrekt. 

Het toestel uit 2009 was voor NHV lang actief in Afrika en werd in januari 2020 door NHV uit dienst genomen en opgeslagen op Den Helder. 

In mei 2022 is NHV gestart met de voorbereiding voor de definitieve overdracht en verkoop van het toestel naar Air Greenland. Toestel is nog steeds geregistreerd in het Belgisch luchtvaartregister maar zal binnenkort als OY-HUR worden geregistreerd in het Deense luchtvaartregister. Foto © Nic Deblauwe

Met de OO-NHJ heeft NHV nu zes Dauphins verkocht aan Air Greenland. Het zijn de toestellen met registratie XA-TYM (vliegt nu als OY-HUN), OO-NHK (vliegt nu als OY-HUS), OO-NSH (vliegt nu als OY-HUP), OY-HJJ en OY-HJB.
 

 

Robinson R44 Raven 2 met registratie OO-KNM

De zwart-gele R44 Raven 2 die in 2014 in het Belgisch register werd ingeschreven als OO-KNM was voordien actief in Duitsland als D-HALC. Het toestel werd gebouwd in 2013 en kreeg het serienummer 13425.

Het toestel wisselde in 2018 van eigenaar Noel Keysers naar ATB in Wevelgem en werd nadien verhuurd oa aan Heli&Co en in Frankrijk tot eind 2022.

Het werd op 3 januari 2023 uitgeschreven uit het Belgisch luchtvaartregister en zou naar Polen zijn verhuisd.

 

 

Kustwachthelikopters van de Kustwacht NL Caribisch Gebied 

Ten behoeve van de Kustwacht NL Caribisch Gebied zijn op 5 april 2022 twee nieuwe Leonardo AW-helikopters aangekocht, zo maakte de NL Defensie Materieel Organisatie destijds bekend. Het betreft 2 nieuwe Search and Rescue-helikopters voor levering voorzien in 2023.

Intussen wordt de Kustwachthelikopter uitgevoerd door een Leonardo AW139, met registratie N113CV, (serienummer 31390) van ERA Helicopters (nu Bristow Helicopters). Het toestel werd op 16 december 2022 uit het Amerikaans luchtvaartregister geschrapt voor export naar Aruba. Het toestel is nu op Aruba ingeschreven als P4-NAC.

Het tweede 'interim' toestel is ook een Leonardo AW-139 welke door Bristow werd ingeschreven op Aruba als P4-CRH. Het was voordien actief als N499SH, 5H-EXV, 5N-BTW en N449SH en is gebouwd in 2012 met serienummer 41350.

 

Robinson R-22 Beta II met registratie OO-ULM

De witte R22 van de broers Coddens met toepasselijke registratie OO-ULM is intussen zijn naam meer dan waardig en dat om twee redenen. Ten eerste de Heer Coddens is bestuurlid van de Belgische ULM-federatie en wijlen vader Roland Coddens is de stichter van het ULM vliegveld in Baisy-Thy. 

En ten tweede omdat nu blijkt dat de OO-ULM al enkele jaren geleden verkocht is naar Italië voor ombouw tot een echte Yo-Yo ULM-helikopter.

Momenteel is deze helikopter echter nog altijd niet officieel afgeschreven uit het Belgische luchtvaartregister, we verwachten dat dit binnenkort zal gebeuren.

 

Robinson R22 Beta met registratie OO-WDB

Het toestel met bouwjaar 1992 en serienummer 2081 staat sinds 2016 aan de grond en is niet meer vliegwaardig. Het werd gestockeerd op EBKT.

Het werd sinds eind 2021 te koop aangeboden en werd dan eind 2022 verkocht aan een Belgische koper die het kocht voor onderdelen.

Ook dit toestel staat nog steeds in het Belgisch luchtvaartregister, maar zou binnenkort worden geschrapt.  

 

Video:
Video afspelen...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *