De zwaarste Amerikaanse transporthelikopter ooit, de Sikorsky CH-53K, is nog niet uit de problemen maar toch maakte het Amerikaanse Congres een bedrag van $79 miljoen vrij om de problemen verder op te lossen. De Defensiecommissie van het Congres zag voldoende vooruitgang bij het oplossen van de uitdagingen waarvoor de CH-53K staat.
Het reusachtige $31 miljard project is verre van het meest succesvolle voor Sikorsky. Waar de operationele inzet origineel voorzien was voor eind dit jaar werd deze na overleg in April 2019 tussen Sikorsky en het Amerikaans leger nu gepland op het einde van 2021, zowat 2 jaar later.
In April 2019 waren er in het totaal nog 106 problemen op te lossen, daar waar in December 2018 er 94 waren vastgesteld. Hoeveel er nu nog open staan is niet bekend maar het Pentagon reageerde met de boodschap aan het persagentschap Bloomberg dat er goede vooruitgang wordt gemaakt.
Het meest belangrijke probleem dat een oplossing moet krijgen is het aanzuigen van de uitlaat van een van de drie turbine-motoren door de inlaat van een andere turbine-motor. Een oplossing is er nog niet maar er zou vooruitgang zijn gemaakt vertelde Sikorsky's CH-53K programma directeur, Bill Falk. Duidelijk is wel dat Sikorsky onder druk staat om deze problemen snel op te lossen.
Temeer dat de Sikorsky CH-53K een van de twee overblijvende kandidaten is om het Duitse contract voor de vervanging van de CH-53E binnen te halen. Met zoveel openstaande problemen zou het Duitse leger, ook al geteisterd door problemen van technische onbeschikbaarheid van de NH-90 helikopters, wellicht besluiten om de zekere optie te kiezen en de Boeing Chinook aan te kopen.
In het Amerikaanse Marines project CH-53K mag Lockheed Martin dochter, Sikorsky, 200 zware helikopters CH-53K leveren aan het Amerikaans leger maar de vraag blijft of de tijdslijn van eind 2021 deze keer wel kan worden gehaald.
Foto copyrights: Helispot