Het blijft rommelen in de civiele helikoptermarkt. De impact van de volatiele olie- en gasmarkten op de offshore winningen blijft als een zwarte donderwolk hangen boven het economisch model van de helikopteroperatoren en de helikopterbouwers.
In haar vooruitzichten voor de komende 20 jaar ziet luchtvaartgigant Boeing ook een tekort aan technici en piloten zowel voor vliegtuigen als voor helikopters. Vooral in Azie ziet Boeing een groot tekort groeien aan piloten en technici om de toestellen in de lucht te houden.
En een derde onzekerheid is de evolutie van allerlei onbemande VTOL's (vertical take-off & landing) die zeker een impact zal hebben op het aantal helikopters welke op termijn zullen rondvliegen. Toch denken we dat impact van VTOL's op de markt voor civiele turbinehelikopters in de komende 5 jaar beperkt zal zijn.
Honeywell Aerospace publiceerde zijn jaarlijkse forecast voor het aantal nieuwe civiele turbine-burgerhelikopters in de 5-jaarsperiode 2019-2023 en kwam uit op 4.000 helikopters. Dit is 200 lager dan de forecast van Honeywell een jaar eerder voor de periode 2018-2022. Honeywell steunt zijn cijfers op een bevraging van meer dan 1.000 beslissers en leerde dat de onzekere internationale marktomstandigheden aan de basis liggen van het terugschroeven of bevriezen van aankoopplannen.
Toch zijn er een paar hoopgevende signalen. Het accepteren van de schuldherschikking (via Chapter 11) bij drie grote helikopteroperatoren, Bristow, CHC en PHI zal mogelijkheden creeeren om op termijn terug te gaan denken aan investeringen in een nieuwe generatie medium helikopters. De markt voor EMS-helikopters blijft groeien vooral door ontwikkelingen in China, Rusland en andere Aziatische landen.
De Noord-Amerikaanse regio vertegenwoordigt vandaag 40% van de wereldwijde vloot civiele helikopters. De feedback daar is iets beter dan vorig jaar wat betreft de aankoop van nieuwe helikopters en zou toe te schrijven zijn aan de positieve impact van de Amerikaanse belastinghervorming.
Maar de conclusie is toch vrij duidelijk: de marktvraag naar nieuwe turbinehelikopters blijft dalen of in het beste geval stabiel. Bij de pistonhelikopters moeten we eigenlijk alleen naar Robinson kijken en ook daar blijven we hangen op een relatief laag niveau.