Bezig met laden...

Logboek

Australische onderzoek onbekend tailrotorprobleem bij gecrashte Robinson R44

Australische onderzoek onbekend tailrotorprobleem bij gecrashte Robinson R44

Het Australische Transport Veiligheid Bureau (ATSB) heeft een update gegeven over zijn onderzoek naar de oorzaken van de crash op 4 juli 2020 met de Robinson R44. Daarbij zijn delen van de staart van de helikopter losgekomen en de helikopter gecrasht.

Uit videobeelden en onderzoek van het wrak is gebleken dat de gearbox van de staartrotor, de staartrotor en het staartstuk kort na het opstijgen zijn losgekomen. Daardoor is de helikopter stuurloos geworden en gecrasht.

Uit verklaring van een piloot, die twee dagen eerder met het toestel had gevlogen, leerden de onderzoekers dat deze piloot abnormale vibraties had gevoeld in het voetenstuur. Ook de piloot van de fatale vlucht heeft deze vibraties eerder vastgesteld en gemeld. Na melding hiervan hebben onderhoudstechnici daags voor de fatale vlucht een dynamische staartrotor uitlijning gedaan. Maar de uitlijning (balancering) was binnen de limieten en de technici konden geen abnormale vibraties vinden tijdens hun (grond)testen. 

Op basis van deze voorlopige informatie raadt de ATSB alle piloten aan om bij abnormale vibraties in het voetenstuur de helikopter onmiddellijk te landen.

ATSB zal het onderzoek verder zetten om de juiste oorzaak van de afbreken van de staart en van de abnormale vibraties in het voetenstuur zo snel mogelijk te vinden. Wanneer relevante informatie beschikbaar is zal die worden gepubliceerd. Intussen blijft het veiligheidsadvies - onmiddellijk landen bij vibraties in het voetenstuur - van toepassing. Het onderzoek door de ATSB gebeurt in samenwerking met Robinson Helicopter Company, de US NTSB en de Australische CASA.

In de Robinson R44 POH (Pilot Operating Handbook) staat letterlijk als veiligheidstip: 

  • A change in the sound or vibration of the helicopter may indicate an impending failure of a critical component. If unusual sound or vibration begins in flight, make a safe landing and have the aircraft thoroughly inspected before flight is resumed. Hover helicopter close to the ground to verify problem is resolved, and then have aircraft reinspected before resuming free flight.

Het is deze aanbeveling die door de ATSB als dringend veiligheidsadvies wordt overgenomen.

Foto copyrights: ATSB - Australische Transport Veiligheids Bureau

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *