We zijn deze week in Londen voor de driedaagse 'International Militairy Helicopter' conferentie. Hier komen de militairen van Navo en andere bevriende landen samen om hun huidige en toekomstige strategie te bespreken voor hun helikopters.
Ook de helikopterexperten en de helikopterfabrikanten worden uitgenodigd om hun huidige en komende generatie helikopters voor te stellen en hun kijk te geven op de inzetbaarheid van hun toestellen.
Op de eerste dag van de conferentie gisteren was het duidelijk dat de oorlog in Oekraïne een aantal lessen heeft geleerd die voor de toekomst van de helikopters van belang zijn. De klassieke verkenningshelikopter heeft afgedaan en de verkenningsmissies worden nu eenvoudig uitgevoerd door op afstand bestuurde of autonome drones. Ook de satellieten met haarscherpe beelden dragen bij aan een andere manier van snelle datavergaring.
Waarom is de verkenningshelikopter plots van het toneel verdwenen?
- helikopter hebben een lange ontwikkelingscyclus,
- helikopters zijn duur in aankoop en onderhoud - militairen hebben beperkte budgetten
- helikopters hebben bemanning aan boord die boven risicogebied vliegen,
- drones en drone technologie zijn nu klaar, goedkoop en makkelijk te bouwen en in volumes beschikbaar.
Toen de US Army zijn peperduur FARA programma, voor de bouw van een nieuwe generatie verkenningshelikopters, stopzette was het duidelijk dat ze de lessen uit de Oekraïne - Rusland oorlog ook hadden geleerd.
Ook de aanvalshelikopter krijgt concurrentie van de drone en onbemande helikopters. Zij het hier minder uitgesproken en vooral voor beperkte operaties. Voor zware en lethale operaties is er duidelijk nog steeds een rol weggelegd voor de bemande aanvalshelikopters en dat zal nog zo snel niet veranderen.
Voor de helikopterfabrikanten is het dus wel schakelen want onbemande helikopters of drones is wel wat anders dan een peperdure verkenningshelikopter bouwen.
Maar ze hebben zich intussen ook geprofileerd in de onbemande helikopters, een paar voorbeelden:
- Sikorsky heeft de autonome BlackHawk (met Autonomy)
- Airbus heeft de VSR700, een onbemande marinehelikopter
- Leonardo heeft de RWUAS, een onbemande kleine verkenningshelikopter
De militairen moeten zich nu wel snel aanpassen. Andere toestellen en besturingssystemen vergen andere 'piloten', ander onderhoud, andere fabrikanten, logistiek, en meer.
En 'electronic warfare' en 'cyberwar' zijn nu helemaal in de picture, want wie onbemand zegt moet ook zorgen voor de besturing op afstand, moet ook zorgen dat de GPS beschikbaar is en moet zich verdedigen tegen de vijand die besturingssignalen kan kapen, wijzigen of verstoren!
Wordt ongetwijfeld vervolgd!