Airbus H120 Colibri ingeschreven met registratie PH-IMM
Op 1 december 2023 werd de wit-blauwe Airbus H120 Colibri met serienummer 1217 in het Nederlands luchtvaartregister ingeschreven als PH-IMM.
Deze Colibri met bouwjaar 2001 was sedert nieuw ingeschreven in het Duitse register als D-HKMM en vloog daar voor LGM Luftfahrt en Lifeflight. Origineel was het toestel blauw-wit-rood. Naderhand is de heli overgespoten in de huiskleuren van LifeFlight, het huidige kleurenschema.
Op de staartvin onderaan aan de linkerkant staat de vermelding Aerius. Aerius Luftfahrt GmbH heeft haar vestiging op Bonn-Hangelar en vloog sinds december 2021 met de D-HKMM.
Op 4 september 2023 werd het toestel voor het laatst opgemerkt op EHBK voor een onderhoudsbeurt. Het is niet bekend bij wie de Colibri PH-IMM in Nederland zal vliegen.
Airbus H175 met registratie G-NHVL
Deze witte Airbus H175 van de Belgische helikopteroperator NHV werd op 11 oktober 2022 nieuw ingeschreven in het Brits luchtvaartregister als G-NHVL. Het toestel vloog vanop de Schotse helikopterbasis Aberdeen naar offshore boorplatformen in de Noordzee.
Het was opmerkelijk dat het toestel niet in de officiële gele kleuren van NHV was geschilderd, bewust of niet? In elk geval is deze witte Airbus H175 op 22 november officieel afgeschreven uit het Britse luchtvaartregister met vermelding: Export naar Maleisië.
Robinson R44 Raven II met registratie OO-RED uitgeschreven
Deze felrode Robinson R44 Raven II uit 2008 werd op 8 januari 2020 in het Belgische luchtvaartregister ingeschreven als OO-RED voor Roecuir uit Roeselare. Dit bedrijf heeft de laatste jaren reeds verschillende Robinson R44 gekocht en verkocht. De helikopter was van 2008 tot 19 december 2019 actief bij de Duitse helikopteroperator Air Lloyd als D-HALF.
In november 2023 kreeg de felrode helikopter een nieuw jasje en kwam helemaal zwart terug van de schilder. Op 5 december werd het toestel uitgeschreven uit het Belgisch luchtvaartregister met vermelding: Export naar Frankrijk.
Leonardo AW139 met registratie PH-DCC uitgeschreven
Deze Leonardo AW139 uit 2012 was sinds nieuw ingeschreven in het Amerikaans luchtvaartregister als N808FG voor Bristow (voorheen Era). Op 5 juni werd het in de US uitgeschreven met de vermelding: Export naar Nederland.
In Nederland werd het toestel op 9 juni 2023 ingeschreven als PH-DCC en werd het ingezet bij de Kustwacht in Caribisch Nederland door operator Bristow.
Op 6 december 2023 werd de helikopter alweer uit het Nederlands luchtvaartregister uitgeschreven met vermelding: Export naar Aruba. Het is ons voorlopig onbekend of het toestel nog steeds vluchten uitvoert voor de Kustwacht van Caribisch Nederland.
Laatste Chinook CH-47F MYCAAS II uitgeleverd aan DHC
De Chinook met registratie D-606 is de twintigste en laatste nieuwe Chinook die door Boeing werd uitgeleverd.
Hiermede is het grote project van de Nederlandse vloot Chinook helikopter achter de rug. In december 2015 finaliseerde de NL Defensie het contract met Boeing voor 14 nieuwe Chinook-transporthelikopters en de modernisatie van 6 Chinook CH-47F helikopters.
Op 9 november 2023 werd de Chinook met registratie D-606 bij DHC op Gilze-Rijen afgeleverd bij het 298 Squadron.
Twee nieuwe Airbus EMS-helikopters voor de Nederlandse ANWB
ANWB heeft twee Airbus helikopters in bestelling ter vervanging van twee van de oudere Airbus EC135 helikopters.
Airbus H155 met Luxemburgse registratie LX-HDP vliegt vanop EBOS (luchthaven Oostende)
Het Luxemburgse bedrijf Quercus Invest uit Niederanven, Luxembourg, heeft in de UK de Airbus Dauphin EC155B1 aangekocht. Het toestel met serienummer 7020 is gebouwd in 2016 en vloog als G-TBUC voor de firma Noirmont in Jersey.
G-TBUC werd op 19 oktober 2023 uit het Britse luchtvaartregister geschreven. Het werd op 20 oktober 2023 in het Luxemburgs register ingeschreven als LX-HDP. Het toestel kreeg Oostende (EBOS) als zijn nieuwe basis waar deze foto werd gemaakt. Copyrights Nik Deblauwe, met onze speciale dank.
LAR (Luxembourg Air Rescue) krijgt extra Airbus H145
De Luxemburgse luchtreddingsdienst LAR krijgt een nieuwe H145 versie D3. Dit is de versie met de vijf hoofdrotorbladen die minder vibraties genereert en daardoor meer comfort biedt voor patiënten en passagiers. Het toestel uit 2018 is afkomstig van het Duitse DRF Luftrettung waar het vloog met de registratie D-HDSO.
Het toestel werd in het Luxemburgs luchtvaartregister ingeschreven als LX-HLP en is intussen reeds actief.
De eerste Airbus H160 voor Nederland is een feit
In het Franse Marignane, bij de fabrieken van Airbus Helicopters, werd een Airbus H160 opgemerkt en gefotografeerd die naast zijn fabrieksregistratie ook zijn toekomstige Nederlandse registratie PH-DIS droeg.
We kregen de informatie dat de nieuwe helikopter bestemd is voor KNSF Flight Services uit Breukelen die de komst van dit toestel reeds vorig jaar vermelde in de aanvraag voor een helispot te Breukelen.
Het zal de allereerste Airbus H160 ooit zijn in de Benelux-luchtvaartregisters. We kijken er naar uit!
Foto © A. Montecot MRS Spotting - met onze speciale dank
Airbus H175 met registratie PH-EUO van CHC Nederland is reeds in Australië
De Airbus H175 met serienummer 5050 en bouwjaar 2021 werd op 13 september 2023 in het Nederlands luchtvaart register ingeschreven als PH-EUO voor operator CHC. Het was de bedoeling om met het toestel offshore passagierstransporten uit te voeren naar olie- en gasplatformen in de Noordzee. Maar dat heeft slechts twee weken geduurd.
Op 9 november 2023 werd het toestel uitgeschreven uit het Nederlands luchtvaartregister en klaargemaakt voor transport. Het vloog nadien per Antonov 124 van EBOS (Oostende) naar het Australische Adelaide.
Op 21 november 2023 werd het ingeschreven in Australië als VH-SLB voor operator Offshore Services Australasia Pty, Ltd.